جستجو

تورم در آلمان | تورم در کشور آلمان چقدر است؟

ما را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید:

تورم در آلمان

تورم در آلمان طی چند سال اخیر دغدغه و مورد بحث بوده‌ است. امروز ما در بسیاری از صنایع و خدمات آلمان شاهد افزایش قیمت هستیم؛ مخصوصا در قسمت مسکن.
زندگی ما در ایران نیز شاید با تورم گره خورده باشد؛ اما اگر فکر مهاجرت به آلمان را در سر دارید، با مقایسه تورم در ایران و آلمان احتمالا کمی از نگرانی‌های شما کاسته خواهد شد. اما برای مقایسه، ابتدا نیاز است بدانیم که تورم دقیقا چیست؟ اصلا چگونه ایجاد می‌شود؟ با لانر آوسبیلدونگ همراه باشید تا در این مقاله باهم وضعیت تورم در آلمان را بررسی کنیم. 

تورم چیست؟

اصطلاح تورم به معنای کاهش ارزش پول ناشی از افزایش سطح قیمت محصولات (کالاهای مصرفی، کالاهای سرمایه گذاری) است. تورم با یک تعریف ساده، یعنی افزایش قیمت کالاها؛ اگر تورم افزایش پیدا کند ارزش پول کم شده و قدرت خرید کاهش پیدا می‌کند. از طرفی افزایش قیمت کالاها و خدمات با استفاده از نرخ تورم تعیین می‌شود. این معمولاً با استفاده از شاخص قیمت مصرف کننده اندازه گیری می شود.

شاخص قیمت مصرف کننده روند قیمت ها را برای هزینه های مصرف خصوصی نشان می‌دهد و سطح تورم فعلی را هنگام افزایش نشان می‌دهد. حالا اگر در شرایطی که تورم رو به افزایش است، اقتصاد هم رشد نکند یا رشد کمی داشته باشد، بیکاری افزایش پیدا می‌کند. ولی اگر قصد مهاجرت به آلمان را دارید، خیالتان تقریبا راحت باشد. زیرا با توجه به اقتصاد قوی و رو به رشد این کشور میزان تورم در آن کم است. نرخ تورم آلمان در سال 2023 به 6.4 درصد رسید.

البته باید در نظر داشته باشیم در سال‌های اخیر به دلیل درگیری‌های اوکراین و همچنین شیوع ویروس کرونا کمی نرخ تورم در آلمان افزایش یافت ولی کارشناسان پیش بینی می‌کنند که سال به سال این نرخ کاهش پیدا کند.

تورم آلمان در جنگ جهانی

گسترده‌ترین ابرتورم مطالعه شده، تورمی است که پس از جنگ جهانی اول در آلمان روی داد. در شانزده ماهی که ابرتورم در این کشور حاکم بود، سطح قیمت‌ها به‌طور متوسط در هر ماه چهار برابر می‌‌شد. بالاترین نرخ تورم این کشور مربوط به تورم آلمان بعد از جنگ جهانی اول است که ماهانه 322 درصد تخمین زد شده بود. درواقع آلمان هنگام جنگ مبالغ زیادی از کشورهای دیگر کمک مالی گرفته بود که موفق به بازگرداندن آن‌ها نشده و درگیر بدهکاری شده بود. واحد پول آن زمان در کشور آلمان مارک بود و جالب است بدانید مردم برای خرید یک قرص نان نیاز به 200 میلیارد مارک بودجه داشتند.

محاسبه تورم در آلمان

اداره آمار فدرال آلمان به صورت سالانه نرخ تورم را با استفاده از شاخص قیمت مصرف کننده CPI محاسبه می‌کند. CPI میانگین ماهانه افزایش قیمت تمام کالاها و خدمات مصرفی توسط خانوارهای آلمان را اندازه‌گیری می‌کند.

تغییر در شاخص قیمت مصرف کننده نسبت به سال قبل به عنوان نرخ تورم شناخته می‌شود. برای محاسبه نرخ تورم از یک سبد کالایی ساختگی استفاده می‌شود که نشان‌دهنده‌ی نیاز خانوارهاست و شامل 650 نوع کالا از خوراک و پوشاک گرفته تا هزینه‌های مسکن و اوقات فراغت‌ است. این سبد کالا شامل خدمات و محصولاتی است که مصرف کننده متوسط ​​در طول سال برای آن هزینه می کند. این شامل هزینه های مواد غذایی، لباس، اجاره، برق، مخابرات، فعالیت های تفریحی و مواد خام (به عنوان مثال گاز، نفت)، و همچنین هزینه‌ها و مالیات‌های فدرال است.

تورم آلمان در سال 2024

از شاخص‌های تعیین کننده و مهم برای تخمین تورم یک کشور، شاخص قیمت مصرف‌کننده است که این رقم در آلمان در سال گذشته حدودا 4 درصد افزایش داشت. درواقع، شاخص قیمت مصرف‌کننده برای اندازه‌گیری تغییرات قیمت کالا‌ها کاربرد دارد که اواخر سال 2022 هم به اوج خود رسیده بود. نرخ تورم آلمان در 2024 به میزان 2.2 درصد تخمین زده می‌شود. اما دلیل این ثبات، رشد و پیشرفت چیست؟

• صنایع آلمان: 26.6 درصد ارزش ناخالص این کشور مربوط به صنایع آن است.
• صادرات و واردات آلمان: آلمان بعد از چین و آمریکا سومین واردکننده و صادرکننده بزرگ جهان است.
• بهترین مکان برای نمایشگاه تجاری: دو سوم رویدادهای صنعت جهانی در کشور آلمان برگزار می‌شوند.
• مراکز اقتصادی قدرتمند: کلان‌شهرهایی چون برلین (در زمینه کارآفرینی و نوآوری)، مونیخ (در زمینه تکنولوژی)، هامبورگ (رسانه، لجستیک، تولید هواپیما)، اشتوتگارت (زمینه تولید خورو)، راین نکار (در زمینه آی تی و شیمی) و فرانکفورت (در زمینه امور مالی) از قدرتمندترین مراکز اقتصادی آلمان هستند.
• فعالیت کمپانی‌های کوچک: درواقع 99.6 درصد کمپانی‌های آلمانی کوچک هستند و کمتر از 500 کارمند دارند. این کمپانی‎‌ها تاثیر فوق العاده‌ای بر اقتصاد آلمان دارند. به گونه‌ای که پایه و اساس سیستم اقتصادی آلمان محسوب می‌شوند.

پیامدهای تورم در آلمان

افزایش بی‌اعتمادی مردم برای سرمایه‌گذاری، افزایش شکاف طبقاتی، برهم خوردن قیمت‌های نسبی و مواردی دیگر از جمله اثرات و پیامدهای تورم است. درواقع تورم بالا برای رشد صنعتی، تولیدی و سطح کیفیت زندگی مضر است و زندگی مردم را به شدت تحت تاثیر قرا می‌دهد. ثابت نگه داشتن ارزش پول برای یک اقتصاد سالم و رو به رشد بسیار مهم است؛ چون تورم از جهات مختلفی بر رشد و رونق تأثیر می‌گذارد.

تورم در آلمان و ایران

تورم در آلمان و ایران برای ایرانیانی که قصد مهاجرت به آلمان را دارند، از مسائل کلیدی و مهمیست که این افراد باید حتما در نظر بگیرند.
نمودار زیر، نرخ تورم در ایران و آلمان را نشان می‌دهد. با مشاهده‌ی نمودار زیر، یک دید کلی نسبت به وضعیت تورم در ایران و آامان پیدا خواهید کرد.

چرا تورم در آلمان اخیرا بالا رفته است؟

انرژی در آلمان تا حد قابل توجهی از روسیه تامین می‌شود؛ پس از درگیری‌های روسیه و اوکراین و همچنین شیوع ویروس کرونا قیمت انرژی افزایش یافت و همراه با آن نرخ افزایش تورم در آلمان شتاب گرفت.
با محو شدن کرونا، تقاضا برای یک سری محصولات بیشتر شد و مردم شروع به جبران و خرید بیشتر محصولات کردند؛ یعنی تقاضا افزایش پیدا کرد.
اما از آنجایی به علت درگیری‌های اوکراین، شیوع ویروس کرونا یا کمبود مواد خام عرضه کمتر از تقاضا شده بود، زنجیره‌ی تامین دچار اختلال شد؛ به ویژه در مورد انرژی و غلات.


لب کلام!

تورم در آلمان از موضوعاتی است که به اقتصاد این کشور گره خورده‌است. به لطف سیاست‌های درست این کشور، آلمان از قطب‌های اقتصادی اروپا به شمار می‌رود و زمینه‌ی یک زندگی باکیفیت را برای افراد ساکن در این کشور فراهم می‌کند. 

با لانرآوسبیلدونگ زیر یکسال بیا آلمان...

فهرست مطالب

با لانرآوسبیلدونگ زیر یکسال بیا آلمان...

درخواست مشاوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *