جستجو

سیستم حمل و نقل در آلمان

ما را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید:

حمل و نقل در آلمان

آلمان ممکن است سرزمین BMW، مرسدس بنز و فولکس واگن باشد؛ اما وقتی صحبت از رفت و آمد به میان می‌آید، گاهی اوقات رانندگی بهترین گزینه‌ی پیش روی شما نیست.
سیستم حمل و نقل عمومی آلمان مجهز و قابل اعتماد است. با توجه به این مسئله، جای تعجب نیست که بیشتر مردم آلمان ترجیح می‌دهند با وسایل حمل و نقل عمومی تردد کنند. در این مقاله از لانر آوسبیلدونگ، سیستم حمل و نقل آلمان را بررسی کرده و به شما معرفی می‌کنیم.

انواع سیستم حمل و نقل در آلمان

به طور کلی 6 نوع سیستم حمل و نقل در آلمان وجود دارد.

تراموا

تراموا (Straßenbahn) در امتداد خیابان‌های معمولی در بیست شهر آلمان از جمله برلین، درسدن، لایپزیک، مونیخ و نورنبرگ حرکت می‌کند. تراموا وسیله اصلی حمل و نقل در مناطق بزرگ شهری آلمان بود تا اینکه در دهه 1960 جای خود را به اتوبوس‌ها، یو بان و اس بان داد. ترامواها کندتر از اس بان و یو بان، و تا حدودی تحت تأثیر شرایط ترافیکی و چراغ‌های راهنمایی رانندگی حرکت می‌کنند؛ اما با این وجود کاربردی و قابل اعتماد هستند. مسیر حرکت آن‌ها روی ریل در کنار جاده‌ است و چندین توقف در مناطق مرکزی شهر دارند.
در آلمان، ایستگاه‌های تراموا اغلب با ایستگاه‌های اتوبوس مشترک است و با علامت قرمزی که روی آن عبارت «تراموا» نوشته شده است، مشخص شده‌اند.

اس بان

اس بان (S Bahn) سریع‌ترین نوع حمل و نقل عمومی است که روی زمین و در مناطق شهری کشورهای آلمانی زبان حرکت می‌کند. برخی سیستم‌های بزرگ‌ اس بان خدمات حمل و نقل سریع دارند؛ در حالی که سیستم‌های کوچک‌تر اغلب شبیه راه‌آهن رفت‌وآمد می‌کنند. گاهی حتی منطقه‌ای هستند و مرکز شهر و ایستگاه راه آهن اصلی را به هم مرتبط می‌کنند. علامت ایستگاه S Bahn یک S سفید روی زمینه سبز است.

یو بان در آلمان
یو بان در آلمان

یو بان

یو بان (U Bahn) نسخه آلمانی مترو می‌باشد. شهرهای پرجمعیت آلمان مانند برلین، هامبورگ، مونیخ، فرانکفورت آم ماین، دوسلدورف و نورنبرگ دارای سیستم حمل و نقل یو بان هستند. این سیستم‌های قطار زیرزمینی با سرعت بالا، رفت و آمد میان آن همه شلوغی شهر را بسیار آسان می‌کنند. یو بان معمولاً از طریق تونل‌ها در شهرها و روی سطح زمین در حومه شهر می‌گذرد. گاهی اوقات یو بان تا سطح زمین بالا می‌رود که در این مواقع ممکن است تشخیص آن از اس بان سخت شود؛ اما علامت U سفید روی زمینه آبی تشخیص آن را راحت می‌کند.

اتوبوس در آلمان
اتوبوس در آلمان

اتوبوس

در حالی که بیشتر مردم ترجیح می‌دهند از یو بان یا اس بان استفاده کنند، اتوبوس‌ها ستون اصلی بسیاری از شهرهای آلمان هستند و مکان‌های دورتر را به هم متصل می‌کنند. آن‌ها شب‌ها زمانی که سایر وسایل حمل و نقل عمومی متوقف می‌شوند هم حرکت می‌کنند. اگرچه یو بان و اس بان در شهرهای بزرگ عموماً در تمام ساعات آخر هفته کار می‌کنند؛ اما اگر نمی‌خواهید معطل شوید، باید حتماً ساعات کار در منطقه خود را بررسی کنید. ایستگاه‌های اتوبوس را می‌توان با یک H سبز روی پس‌زمینه زرد یا یک تصویر آبی پیدا کرد.

قطارهای سریع السیر ICE, IC

قطارهای منطقه ای، IC و ICE

سه مدل قطار منطقه‌ای در آلمان وجود دارد: 

(Interregio Express) IRE 

(Regional Express) RE 

(Regionalbahn) RB 

 RB قطار منطقه ای استاندارد با توقف‌های منظم است. در عین حال، RE سریع‌تر است و فقط در ایستگاه‌های اصلی توقف می‌کند. IRE نیز ارتباطات منطقه‌ای سریع بین شهرهای ایالت باواریا، زاکسن، زاکسن آنهالت، بادن وورتمبرگ و برلین را برقرار می‌کند.

Intercity Express (ICE) سیستمی از قطارهای سریع السیر است که توسط راه آهن دولتی آلمان اداره می‌شود. این قطارها با سرعت 200 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند و برای مسافت‌های طولانی به عنوان جایگزینی برای پروازها طراحی شده‌اند. انواع مختلفی از قطارهای ICE وجود دارد که جدیدترین و سریع‌ترین آنها ICE Sprinter است. سفر با ICE راحت و سریع است و در سفر با مسافت‌های طولانی به کار می‌آید. این قطارهای کارآمد خیلی گران نیستند؛ اما بهایی بالاتر از قطارهای آی سی معمولی دارند.

قطارهای IC نیز برای مسافت‌های بین شهری استفاده می‌شوند. مسیرهای بین شهری در سراسر کشور وجود دارند که امکان سفری راحت و سریع را به مسافران می‌دهند. بعضی خدمات خارج کشور نیز دارند.

انواع بلیط حمل و نقل عمومی آلمان

به طور معمول پنج نوع بلیط در آلمان وجود دارد:

  • سفر کوتاه (Kurzstrecke)
    بلیط‌های سفر کوتاه فقط برای دو یا سه توقف در یک سفر اعتبار دارند (یعنی بعد دو یا سه توقف، شما مجاز به تعویض قطار نیستید)
  • بلیط تک سفره
    بلیط‌های تکی معمولاً تا یک دوره زمانی مشخص (اغلب 90 دقیقه) اعتبار دارند. شما می‌توانید هر چند بار که نیاز است تا رسیدن به مقصد، وسیله‌ی نقلیه عمومی خود را تغییر دهید؛ اما در نظر داشته باشید که باید در منطقه (های) مشخص شده بمانید.
  • بلیط یک روزه (Tageskarte)
    شما با خرید بلیط‌های روزانه می‌توانید به مدت یک روز کامل در مناطق مشخصی سفر نامحدود داشته باشید (بلیط شما زمان انقضای مشخص دارد). شما با داشتن این بلیط‌ها معمولا تا ساعت 2 یا 3 بامداد روز بعد اجازه سفر خواهید داشت.
  • بلیط هفتگی (Wochenkarte)
    همانطور که از نام آن پیداست، بلیط‌های هفتگی در مناطق مشخص به مدت یک هفته معتبر هستند. البته شما می‌توانید بلیط‌هایی بخرید که اعتبار بیشتری دارند (مثلاً یک ماه)؛ اما حواستان باشد که این بلیط‌ها معمولاً باید از یک مقام رسمی در دفتر فروش بلیط خریداری شوند.
  • بلیط روز گروهی (Gruppentageskarte)
    در حالی که بلیط در آلمان به طور کلی ارزان نیست، اگر در یک گروه سه نفره یا بیشتر سفر می‌کنید این نوع بلیط به کار شما می‌آید. این بلیط‌ها معمولاً تا گروه‌های پنج نفره را پوشش می‌دهند. شما با داشتن این بلیط‌ها می‌توانید تا 24 ساعت در مناطق مشخصی به شکل نامحدود سفر کنید

    نحوه خرید بلیط قطار، تراموا یا اتوبوس در آلمان

برای سفر با اتوبوس می‌توانید هزینه‌ی بلیط را به راننده اتوبوس پرداخت کنید. برای تراموا یا S Bahn نیز می‌توانید با دستگاه ایستگاه یا دستگاه خود تراموا هزینه بلیط را بپردازید. به طور کلی، اگر برنامه ارائه دهنده محلی خود و یا یک بلیط دیجیتال بخرید راحت‌تر خواهید بود. فراموش نکنید که برای به همراه بردن دوچرخه‌ی خود باید بلیط اضافی بخرید. برای سفر به خارج از منطقه نزدیک خود نیز یک بلیط اضافی همراه خود داشته باشید.

هر کاری که می‌کنید، مطمئن باشید که گرفتار Fahren ohne Fahrschein (سفر بدون بلیط) نمی‌شوید. گاهی تیم‌هایی از بازرسان بدون اطلاع قبلی وارد تراموا، اتوبوس، U Bahn یا S Bahn می‌شوند و اگر بلیط معتبر نداشته باشید شما را جریمه می‌کنند (هنگامی که بلیط جفتی می‌خرید، اغلب باید آن را با قرار دادن آن در دستگاه اعتبارسنجی Entwerter تأیید کنید) 

مناطق مسافرتی (وابن)

مناطق مسافرتی بخش مهمی از سیستم حمل و نقل عمومی آلمان هستند. از آنجایی که اکثر سیستم‌ها یکپارچه هستند، مهم‌ترین فاکتوری که قیمت بلیط شما را تعیین می‌کند این است که در مسیر سفر خود از چند منطقه عبور خواهید کرد. نقشه‌های حمل و نقل عمومی به چند بخش تقسیم می‌شوند: منطقه A معمولاً در اطراف مرکز شهر متمرکز است، منطقه B کمی دورتر، منطقه C فراتر از آن، و غیره.

مهم نیست که چند بار برای رسیدن به مقصد از اتوبوس به یو بان و به تراموا بروید؛ تا زمانی که در منطقه صحیح بمانید، بلیط شما معتبر خواهد بود. اگر خارج از منطقه (های) تحت پوشش بلیط بروید، ممکن است جریمه شوید.

تاکسی در آلمان
تاکسی در آلمان

تاکسی و اوبر

اگرچه تاکسی‌ها واقعاً بخشی از سیستم حمل و نقل عمومی در اروپای آلمانی زبان نیستند، اما ما این دسته را به عنوان یک جایگزین مهم برای موقعیت‌های خاص در نظر می‌گیریم. به عنوان مثال، اگر چمدان و بار زیادی به همراه دارید، رزرو کردن تاکسی از قبل می‌تواند یک گزینه هوشمندانه باشد. همچنین، زمانی که نیاز دارید به جایی در شهر بروید که به ایستگاه حمل و نقل عمومی نزدیک نیست، تاکسی به کار شما می‌آید. مردم گاهی از طریق وسایل حمل و نقل عمومی به فروشگاه می‌روند و از تاکسی برای آوردن خریدهای خود به خانه استفاده می‌کنند.

تاکسی‌ها در آلمان همیشه رنگ بژ کرم هستند و علامت تاکسی زرد و مشکی در بالای آن وجود دارد. قبلا تاکسی‌ها فقط مرسدس بنز، آئودی یا سایر خودروهای لوکس بودند؛ اما امروزه احتمال دارد که سوار یک خودروی وارداتی خوب آسیایی نیز شوید.

اگرچه می‌توانید در خیابان سوار تاکسی شوید، اما بهتر است یکی از قبل بگیرید یا به ایستگاه تاکسی بروید (تعداد زیادی ایستگاه تاکسی در مناطق مرکزی شهر وجود دارد).

در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر، نرخ تاکسی در آلمان معقول است؛ اما ارزان نیست. مبلغ همیشه شامل مالیات نیز می‌شود. اگر راننده در حمل چمدان یا بسته‌های سنگین به مسافر کمک کرده باشد، معمولاً ده درصد انعام می‌گیرد. 

اوبر نیز در هشت شهر آلمان سرویس‌دهی می‌کند: برلین، کلن، دوسلدورف، فرانکفورت، هامبورگ، هانوفر، مونیخ و اشتوتگارت. 

دوچرخه سواری

حمل و نقل عمومی بخش مهمی از زندگی آلمانی‌ها است؛ ولی اگر هنوز سیستم حمل و نقل عمومی فوق‌العاده‌‌ی آلمان شما را تحت تاثیر قرار نداده، هنوز یک جایگزین دوست‌دار محیط زیست برای ماشین وجود دارد؛ و آن گزینه چیزی نیست به جز دوچرخه!

دوچرخه‌سواری ارزان و سالم است؛ از محیط زیست محافظت می‌کند و به خصوص در شهر بسیار کاربردی است. اغلب بهترین راه برای رسیدن به مقصد، با دوچرخه است. چون با دوچرخه به مشکل پارک کردن برنمی‌خورید، مجبور نیستید بلیط بخرید، در ترافیک گیر نمی‌کنید و  منتظر اتوبوس نمی‌مانید. در بیشتر شهرها مسیرهای مشخص شده مخصوص دوچرخه سواری و جایگاه های زیادی وجود دارد که می‌توانید دوچرخه خود را در آن‌ها قفل کنید.

برای آلمانی‌ها، دوچرخه فقط یک وسیله حمل و نقل روزمره نیست. بسیاری از مردم دوست دارند آخر هفته‌ها در حومه شهر دوچرخه‌سواری کنند. در حال حاضر برنامه‌های مشخصی برای گسترش بیشتر مسیرهای دوچرخه سواری در شهرهای آلمان وجود دارد. زیرا حفاظت از محیط زیست و آب و هوا در این کشور اهمیت بسیاری دارد.

لب کلام!

سیستم حمل و نقل گسترده و پیشرفته‌ی آلمان آنقدر کارآمد است که بسیاری را از خرید ماشین بی‌نیاز کرده‌است. در کنار حمل و نقل عمومی این کشور، دوچرخه سواری از گزینه‌هایی به شمار می‌‎رود که نه تنها به صرفه است، بلکه برای سلامتی بدن انسان و محیط زیست نیز سودمند است. در آخر، بدانید که با وجود این همه امکانات، تردد در آلمان به احتمال زیاد دغدغه‌ی شما نخواهد بود.

با لانرآوسبیلدونگ زیر یکسال بیا آلمان...

فهرست مطالب

با لانرآوسبیلدونگ زیر یکسال بیا آلمان...

درخواست مشاوره