لانرهلدینگ برترین موسسه مهاجرتی به کشور آلمان

چرا آلمان؟ بررسی مزایا و معایب مهاجرت به آلمان

ما را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید:

چرا آلمان؟ بررسی مزایا و معایب آلمان

چرا به آلمان مهاجرت کنیم؟ در طی چند سال اخیر، آلمان به یکی از مقاصد برتر و همچنین محبوب برای زندگی و مهاجرت افراد تبدیل شده است. علت این محبوبیت به دلیل تعدد مزیت‌های موجود در مهاجرت به آلمان است. مهاجرت انتخاب ساده‌ای نیست و برای این انتخاب باید تمام جوانب را سنجید. برای این انتخاب باید تا حد ممکن اطلاعات خود را در زمینه مهاجرت و کشور مورد نظر بالا برد. در این مقاله قصد داریم تا برای بالا بردن اطلاعات شما، مزایا و معایب زندگی در آلمان و مهاجرت به این کشور را مورد بررسی قرار بدهیم. چرا آلمان؟ آیا آلمان برای مهاجرت خوب است؟ دلیل این همه محبوبیت چیست؟

آلمان کشوری پرجمعیت­ با اقتصادی قدر است که میان کشورهای اروپایی به خوبی سری از سرها درآورده. این کشور چندین سال است که از مقاصد محبوب مهاجران شده‌است. کشوری پویا با فرصت­‌های فراوان و زیرساخت­‌های عالی که پیشرفت شما را تضمین می‌کند. اگر بخواهیم با دیدی بازتر زندگی در این کشور را بررسی کنیم، آلمان هم مانند تمامی کشورها مزایا و معایب خود را دارد؛ ولی اینکه تجربه­‌ی شما از زندگی در آلمان چگونه باشد به پیشینه­‌ی فرهنگی، تجربیات و روحیات شما بستگی دارد. با لانر آوسبیلدونگ همراه باشید تا باهم به چند مورد از «مزایا و معایب زندگی در آلمان» و بررسی اینکه چرا به آلمان مهاجرت کنیم بپردازیم.

چرا آلمان؟

اگر چندین سال پیش کشوری همچون کانادا، کشور فرصت‌ها و موقعیت‌ها بود، امروزه المان این لقب را تصاحب کرده است. چرا؟ زیرا که المان به علت موقعیت‌های زیاد کاری، تحصیلی و سیاست مهاجرت‌پذیری که در چندین سال اخیر در پیش گرفته است، به عنوان یک مقصد محبوب معرفی می‌شود. المان علاوه بر موقعیت‌های معمول مهاجرت اعم از تحصیلی و کاری، روش‌های دیگری را نیز برای علاقه‌مندان فراهم کرده است. اما با این حال، با وجود تمام محبوبیت‌ها، ممکن است مواردی باشد که از محبوبیت المان برای برخی افراد بکاهد.

مزایای مهاجرت به آلمان

در این بخش، مزایای زندگی در آلمان را به صورت خلاصه بیان خواهیم کرد و در ادامه به بررسی موارد آن خواهیم پرداخت. این مزایا به طور کلی سنجیده شده و نسبت به روش خاصی از مهاجرت گردآوری نشده است.

  • شهریه‌های مناسب دانشگاه‌های المان
  • امکان تحصیل رایگان با زبان آلمانی
  • نرخ جرم و جنایت بسیار پایین در المان
  • امنیت شغلی بالا و اخلاق کاری خوب
  • موقعیت‌های شغلی بالا
  • بیمه‌های درمانی
  • کیفیت زندگی بالا
  • هزینه‌های پایین زندگی
  • سیستم حمل و نقل خوب

در ادامه به معرفی مزایای مهاجرت به آلمان و زندگی در این کشور پرداخته شده است:

دانشگاه‌های آلمان

یکی از مزایای مهاجرت به آلمان را می‌توان دانشگاه‌های این کشور معرفی کرد. بر اساس رتبه بندی QS پنج دانشگاه کشور المان رتبه زیر 100 دارند و در بین برترین دانشگاه‌های دنیا قرار دارند. علاوه بر رتبه‌بندی خوب دانشگاه‌های کشور المان، دانشگاه‌های این کشور شهریه بسیار مناسبی نسبت به سایر کشورها دارند و با داشتن مدرک زبان آلمانی، امکان تحصیل رایگان نیز برای علاقه‌مندان وجود دارد.</p>

موقعیت‌های شغلی بالا

یکی از علت‌های محبوبیت بالای مهاجرت به المان، وجود موقعیت‌های شغلی زیاد و امنیت شغلی بالاست. چنین مزیتی این امکان را به افراد می‌دهد تا بتوانند فرصت‌های زیادی برای اقدام داشته باشند. این مزیت برای دانشجویان و علاقه‌مندان مهاجرت تحصیلی به آلمان نیز مناسب خواهد بود. زیرا که پس از فارغ‌التحصیلی، فرصت‌های زیادی برای مهاجران برای یافتن شغل فراهم خواهد بود.

سیستم حمل و نقل در آلمان

سیستم حمل و نقل در آلمان نسبت به سایر کشورها از کیفیت بالاتری برخوردار است. این مورد می‌تواند یک مزیت بسیار خوب برای مهاجران باشد و تأثیر بسزایی هم در پایین آوردن هزینه‌های زندگی افراد خواهد داشت.

کیفیت زندگی بالا

بر اساس رتبه‌بندی سالانه که دانشگاه پنسیلوانیا از کیفیت زندگی در کشورهای مختلف تهیه می‌کند، کشور آلمان رتبه 9 از کیفیت بالای زندگی در بین کشورها را کسب کرده است. کیفیت زندگی بالا نسبت به معیارهای متفاوت سنجیده می‌شود. این معیارها در مزایای مهاجرت به آلمان به چشم می‌خورد و وجود همین موارد باعث بالابودن کیفیت زندگی در المان شده است.

معایب مهاجرت به آلمان

در این قسمت از محتوا هم به بررسی معایب زندگی در المان به طور کلی و به دور از بررسی روش خاصی گردآوری شده است.

  • یادگیری زبان سخت آلمانی
  • سیستم مالیاتی سخت و نرخ بالای مالیات
  • هزینه اجاره خانه بالا در شهرهای بزرگ
  • آب و هوای سرد و مرطوب
  • تفاوت فرهنگی
  • بروکراسی اداری

در ادامه به معرفی معایب مهاجرت به آلمان پرداخته شده است.

یادگیری زبان آلمانی

یادگیری زبان المانی احتمالاً اصلی‌ترین موردی است که باعث شک و تردید افراد در مهاجرت به المان باشد. زبان آلمانی نسبت به سایر زبان‌ها و مخصوصاً زبان انگلیسی، زبانی دشوار برای یادگیری به حساب می‌آید. یادگیری زبان آلمانی و تسلط به آن از موارد ضروری زندگی در المان به حساب می‌آید. شاید شما دانشگاهی به زبان انگلیسی انتخاب کرده باشید اما برای زندگی روزمره در المان نیاز به تسلط به زبان این کشور را خواهید داشت.

نرخ بالای مالیات

ممکن است شنیده باشید که آلمان به نرخ بالای دریافت مالیات معروف شده باشد. مالیات و سیستم مالیاتی این کشور قوانین سخت‌گیرانه‌ای دارد که این مورد در بین معایب این کشور جای می‌گیرد.

هزینه بالای اجاره خانه در شهرهای بزرگ

طبیعتاً در هر کشوری ممکن است هزینه‌های اجاره خانه در شهرهای بزرگ، بیشتر از سایر شهرها باشد. در المان، در شهرهای بزرگ، هزینه اجاره خانه نسبت به کشورهای همسایه خود کمی بالاتر است. آب و هوا و تفاوت فرهنگی

این مورد ممکن است بسیار سلیقه‌ای باشد و برای خیلی از افراد به عنوان مشکل و عیب نباشد. اما به طور کلی کشور المان در اکثر اوقات آب و هوایی سرد و مرطوب دارد و ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد.

بروکراسی اداری

انجام کارهای اداری و بروکراسی اداری موجود در کشور المان با وجود پیشرفته بودن این کشور، هنوز به شیوه‌های سنتی و قدیمی پیگیری و دنبال می‌شود که این امر باعث نارضایتی مهاجران و حتی خود مردم آلمان است.

هزینه های زندگی در آلمان

+ مزایا: هزینه کم برای زندگی
هزینه­‌ های زندگی در آلمان تقریبا فرق چندانی با بقیه کشورهای اروپای غربی ندارد و نیازهای اولیه مثل غذا، برق، اینترنت و پوشاک نسبتا مقرون به صرفه هستند. درواقع، هزینه‌های مقرون به صرفه در این کشور، می‌تواند از مهم ترین دلایل مهاجرت به آلمان باشد.
مالیات بر ارزش افزوده در آلمان 19 درصد است که کمتر از بقیه کشورهای اتحادیه اروپا است.
-معایب: کسر مالیات و هزینه بالای مسکن
کشور آلمان برای مهاجرت یکی از کشورهای پرطرفدار و پرتقاضاست؛ اما چندان هم همه چیز در مزایای زندگی در آلمان خلاصه نمیشود. متاسفانه یکی از معایب زندگی در آلمان هزینه­‌ی مالیات است که میتواند تا 40 درصد از حقوق شما باشد و از حقوق شما کسر می‌شود.
هزینه­‌ی مسکن در المان می­‌تواند بسیار گران باشد، به خصوص در شهرهای بزرگ مانند اشتوتگارت، مونیخ و فرانکفورت.
همچنین، این نکته را نیز در ذهن داشته باشید که بنزین، وسایل الکترونیکی (کامپیوتر و تلفن همراه) و خودروها در المان گران‌­تر از ایالات متحده هستند.

تجربه زندگی در آلمان

تمامی موارد مزایا و معایب زندگی در المان حاصل از تجربه زندگی افراد مختلف به دست آمده است و این موارد شما را در مهاجرت به آلمان یاری خواهد کرد. تجربه زندگی در آلمان ثابت کرده است که آلمان می‌تواند یک گزینه مناسب برای مهاجرت و زندگی باشد. هزینه‌های زندگی، کیفیت بالا، موقعیت‌های شغلی فراوان و امنیت شغلی و همچنین کیفیت بالای خدمات درمانی در این کشور از مواردی است که آلمان را به یک گزینه بسیار خوب تبدیل می‌کند. تمامی این موارد حاصل از تجربه زندگی افراد مختلف در المان بوده و برای شما به نگارش درآمده است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از کارشناسان مجموعه به طور رایگان مشاوره دریافت کنید.

کار در آلمان

با کار کردن در آلمان می‌­توانید به خوبی میان زندگی شخصی و کاری خود تعادل برقرار کنید. مثل همیشه نام­ شهرهای هامبورگ، برلین و مونیخ در لیست بهترین شهرها برای زندگی در آلمان به چشم می­‌خورد. شما می‌­توانید یک زندگی با کیفیت را با اقامت در این شهرهای زیبا تجربه کنید.
طبق قانون، کارفرمایان باید حداقل 20 روز مرخصی به کارمندان خود بدهند. یعنی مرخصی استعلاجی با حقوق؛ درواقع شما می‌توانید مرخصی استعلاجی از محل کارتان بگیرید و کمی خستگی در کنید.
اخراج کارمندان در آلمان مانند آنچه در فیلم­‌ها می‌بینیم به راحتی نیست. هنگامی که در آلمان شغلی پیدا کردید و دوره‌­ی آزمایشی را پشت سر گذاشتید، معمولاً تا 6 ماه، اخراج شما برای کارفرما دشوار است؛ و کارفرما باید دلایل واقعی برای اخراج کردن شما داشته باشد و اگر بدون دلیل شما را اخراج کند شما به راحتی میتوانید از شرکت شکایت کنید.

نکات دیگر کار در آلمان

مزایای بیکاری (Arbeitslosengeld): اگر بعد از یک سال کار در آلمان شغل خود را از دست بدهید، می­‌توانید برای دریافت این مزایا اقدام کنید. شما تا یک سال یا تا زمانی که شغل جدیدی پیدا کنید ماهانه از دولت کمک مالی دریافت خواهید کرد. مبلغی که دریافت می­‌‎کنید حدود 60 درصد از سه حقوق آخر شما است.
مرخصی زایمان (Mutterschutz): بیشتر زنان باردار شاغل تا 14 هفته از مرخصی زایمان برخوردار هستند؛ حداقل شش هفته قبل و هشت هفته پس از زایمان.
مرخصی والدین (Elternzeit): والدین با فرزندان تازه متولد، می­‌توانند تا سه سال از کار خود برای مراقبت از فرزندان خود مرخصی بگیرند. زمان مرخصی را می­‌توان بین والدین تقسیم کرد. اما در نظر داشته باشید که این مرخصی بدون حقوق است. با این حال، والدین می‌توانند برای دریافت کمک مالی از دولت درخواست کمک هزینه والدین کنند.
کمک هزینه والدین (Elterngeld): کمک هزینه والدین بین 300 تا 1.800 یورو در ماه است. این مبلغ به درآمدی که والدین قبل از تولد فرزند داشتند بستگی دارد. این کمک هزینه برای خانواده­‌هایی که از مرخصی والدین استفاده می­‌کنند یا حداکثر 30 ساعت در هفته کار می‌­کنند، در دسترس است.

نکته: محیط کار کاملاً به فرهنگ شرکت بستگی دارد. در برخی از شرکت‌ها، آلمانی‌ها تمام صبح جلوی صفحه نمایش خود می‌نشینند و کار می‌کنند، یک استراحت ناهار می‌گیرند، بعد از ظهر به کار خود ادامه می‌دهند و ساعت 5 بعد از ظهر می‌روند.

فرهنگ و سبک زندگی

تفاوت زندگی در آلمان و ایران را در فرهنگ و سبک زندگی هر دو کشور می‌توان دید. نظم و احترام آلمانی­‌ها به مقررات معمولا مهاجران را متعجب می­‌کند. اما به تدریج به این عادت آلمانی­‌ها عادت می‌­کنند و آن را لازمه­‌ی فرهنگ و پیشرفت شغلی می­‌دانند.
آلمانی‌ها همیشه سر وقت هستند. اگر می‌گویید قرار است ساعت 18:00 با تعدادی از دوستان آلمانی ملاقات داشته باشید، بهتر است ساعت 17:55 آنجا باشید. این یعنی وقت شناسی آلمانی! حضور در محل قرار حداقل 5 دقیقه قبل از زمان توافق شده! آلمانی­‌ها قوانین را دوست دارند و از آن پیروی می­‌کنند. همین مسئله سبب کارآمدی بیشتر این کشور شده‌است.

نکات جالب آلمان

جالب است بدانید که آلمان «نرخ جرم و جنایت پایینی» دارد. البته در شهرهای بزرگ مواردی وجود دارد. به عنوان مثال، ممکن است دوچرخه و کیف پول دزدیده ­شود و یا دزدی از خانه رخ بدهد؛ با این حال، میزان جرم و جنایت به میزان چشمگیری پایین است.

احتمالا این مسئله را شنیده‌­اید که مهاجران بسیاری از نحوه­‌ی رفتار آلمانی­‌ها ابراز ناراحتی کرده­‌اند. درواقع آن­‌ها رفتار چندان گرم و صمیمانه­‌ای از آلمانی­‌ها نمی­‌بینند. این یک حقیقت است: پیدا کردن دوستان آلمانی سخت است! یک دوست آلمانی یک بار به ما گفت: «آلمانی­‌ها مانند نارگیل هستند، پوسته­‌ی آن­ها بسیار سخت است، اما وقتی بتوانید از آن عبور کنید، یک فرد با رفتاری نرم و دوست داشتنی پیدا خواهید کرد. هنگامی که یک آلمانی دوست شما می­‌شود، برای همیشه دوست شما خواهد ماند.»
این مسئله می­‌تواند مهاجران تازه‌­وارد را منصرف کرده و آن­ها را نگران کند. به طور کلی، برقراری ارتباط با آلمانی‌ها برای مهاجران آسان نیست. با این حال، زمانی که مهاجران تلاش کنند با فرهنگ جامعه خو گرفته و زبان آلمانی را یاد بگیرند، آلمانی‌ها به تدریج رفتار صمیمانه‌تری با آنها خواهند داشت.

با اینکه اکثر آلمانی­‌ها به زبان انگلیسی مسلط هستند، اما به طور کلی بسیاری از آن­‌ها نسبت به انگلیسی صحبت کردن مقاومت نشان می­‌دهند. یادگیری زبان آلمانی ممکن آسان نباشد. اما برای مهاجرانی که قصد اقامت طولانی مدت در آلمان دارند ارزشش را دارد. پس حتما در نظر داشته باشید که از مهم‌ترین شرایط رفتن به آلمان برای زندگی، یادگیری زبان آلمانی است.

نکات مهم

به طور کلی اروپا قاره‌­ی سبز است و آلمان هم از این امر مستثنی نیست. هر کجا در آلمان بروید، همیشه پارک­‌ها و مناطقی برای تفریح و استراحت مردم وجود دارد. آلمان مکان­‌های زیادی برای ماجراجویی دارد. شما گزینه­‌های متعدد و جذابی پیش رو دارید. می­‌توانید به شمال سفر کنید، در سواحل زیبای آلمان آفتاب بگیرید یا به جنوب بروید و کوه­‌های آلپ را کشف کنید!
آلمان به‌خاطر شهرهای زیبا با حومه­‌های دیدنی و قلعه‌هایش معروف است. شایعات حاکی از آن است که والت دیزنی برای ساخت قلعه زیبای خفته از یک قلعه آلمانی الهام گرفته است. این موضوع، در کنار سایر عوامل، آلمان را به مقصدی مناسب برای مهاجرت تبدیل کرده است.

عادت کردن به آب و هوا در المان ممکن است سخت باشد. زمستان­‌ها طولانی است و روزهای آفتابی در مقایسه با روزهای خاکستری و تاریک بسیار کم به نظر می­رسد. در طول ماه‌­های زمستان، خورشید تقریباً ساعت 4 بعد از ظهر غروب می­کند. بسته به محل زندگی شما، ممکن است روزهای متوالی برفی یا بارانی را تجربه کنید.

تجربه زندگی در آلمان

شما می‌توانید با مطالعه تجربیات افراد مختلف، از مزایا و معایب زندگی در المان آگاه شوید و از این اطلاعات در تصمیم‌گیری برای مهاجرت به این کشور استفاده کنید. دانستن مزایا و معایب زندگی در این کشور، به شما در انتخاب آگاهانه‌تر محل زندگی‌تان کمک خواهد کرد.

تجربه زندگی در المان ثابت کرده است که المان می‌تواند یک گزینه مناسب برای مهاجرت و زندگی باشد. هزینه‌های زندگی، کیفیت بالا، موقعیت‌های شغلی فراوان و امنیت شغلی و همچنین کیفیت بالای خدمات درمانی در این کشور از مواردی است که المان را به یک گزینه بسیار خوب تبدیل می‌کند. تمامی این موارد حاصل از تجربه زندگی افراد مختلف در المان بوده و برای شما به نگارش درآمده است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از کارشناسان مجموعه به طور رایگان مشاوره دریافت کنید.

تردد در آلمان

مزایا: حمل و نقل عمومی عالی
سیستم حمل و نقل عمومی آلمان فوق­‌العاده است. شما به راحتی می‌توانید با قطار و اتوبوس به کشورهای دیگر سفر کنید. المان یک شبکه بزرگ حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس، تراموا، قطار و در بعضی شهرها کشتی (مانند هامبورگ) دارد. اگرچه این سیستم کامل نیست، اما کاملاً قابل اعتماد و ایمن است و تقریباً می­‌توانید با آن به هر جایی بروید. به گونه­‌ای که خیلی از مهاجران نیازی به خرید ماشین نمی­‌بینند.
البته مردم المان به استفاده از دوچرخه بسیار علاقمند هستند. تعداد دوچرخه‌سواران در المان، بسیاری از مهاجران را شگفت‌زده می‌کند. اگر قصد دارید از دوچرخه­‌ی خود به عنوان وسیله اصلی حمل و نقل استفاده کنید، این را بدانید که شما سلطان جاده نیستید. همیشه با احتیاط و تمرکز دوچرخه سواری کنید.
اتوبان­‌های المان شهرتی جهانی دارند. این را هم باید بگوییم که همه­‌ی اتوبان­‌ها محدودیت سرعت ندارند و فقط در بخشی از آن­‌ها این محدودیت اعمال می‌شود. اما اگر عاشق سرعت هستید، زمانی که محدودیت سرعت وجود ندارد رانندگی با یک ماشین عالی تجربه­‌ی فوق العاده‌­ای است. اما نکات ایمنی را فراموش نکنید.

شهروندان غیر اتحادیه اروپا ممکن است مجبور به پرداخت شهریه باشند، اما همچنان بسیار ارزان­‌تر از تحصیل در سایر نقاط اروپا یا آمریکا است. همچنین، کیفیت آموزش در این کشور بسیار بالا است.

لب کلام!

اینکه آیا المان برای مهاجرت خوب است یا خیر، بستگی به شرایط شما دارد. المان کشوری فوق‌­العاده است و قطعا مزایای زندگی در این کشور سبز و پیشرفته به معایب آن می‌چربد.

با لانرآوسبیلدونگ زیر یکسال بیا آلمان...

فهرست مطالب

با لانرآوسبیلدونگ زیر یکسال بیا آلمان...

درخواست مشاوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *