تایید و تصدیق مدارک از مهمترین مراحل در پروسه مهاجرت به آلمان است. افراد مخصوصا به منظور اخذ ویزای کاری، آوسبیلدونگ و در جهت دائمی کردن اعتبار مدارک خود در آلمان اقدام به لگالایز و تایید و تصدیق مدارک خود میکنند. اما گاهاً برخی افراد به علتهای مختلف مثل نداشتن وقت، عدم دسترسی به سفارت آلمان و غیره نمیتوانند شخصا در TLS حاضر شده و مدارک خود را لگال کنند. در این صورت، شخص باید فرد دیگری را به نمایندگی خود به TLS فرستاده و وکالتنامه به وی تحویل دهد. سپس، شخصی که وکالت مربوطه را دارد به مرکز ویزای آلمان مراجعه کرده و مدارک را تایید و تصدیق میکند. انجام این کار احتیاج به آگاهی بیشتر نسبت به وکالتنامه، مدارک مورد نیاز و مراحل انجام آن دارد. در این مقاله از لانرهلدینگ با ما همراه باشید تا به معرفی بیشتر وکالت تایید و تصدیق TLS بپردازیم.
وکالتنامه چیست؟
در صورتی که قصد دارید به دلایل متعدد مدارک خود را به فرد دیگری سپرده و به TLS جهت تایید و تصدیق بفرستید، باید حتما به شخص مزبور وکالتنامه دهید. در این وکالتنامه اطلاعات و امضای شما به همراه اطلاعات فرد مورد نظر درج میشود تا TLS از رضایت شما اطمینان حاصل کند. نمونه وکالت نامه را میتوانید در فایل زیر مشاهده کنید. این فرم باید در سایز A4 چاپ شده و پر شود. مواردی چون نام و نام خانوادگی، شماره پیگیری، شماره گذرنامه و تاریخ تولد بسیار مهم هستند.
این فرم اگر به زبان آلمانی و انگلیسی باشد هم قابل قبول است. فراموش نکنید که هنگام مراجعه به TLS Contact حتما یک کپی از پاسپورت متقاضی و یک کپی از پاسپورت نماینده در ابعاد A4 به همراه داشته باشید.
مراحل انجام تایید و تصدیق مدارک با وکالتنامه
اگر قصد دارید مدارک خود را توسط نمایندهای که به او وکالتنامه میدهید برای تایید و تصدیق به TLS بفرستید، باید مراحل زیر را انجام دهید:
- قبل از هرچیز، مطمئن شوید که مدارک مربوطه اصل بوده و مهر نهاد صادرکننده را دارند.
- مدارک را ترجمه رسمی کنید. فراموش نکنید که دارالترجمه شما باید مورد تایید سفارت آلمان باشد.
- مدارک ترجمه شده را جهت اخذ تاییدیه به وزارت دادگستری و وزارت امور خارجه (بخش تایید مدارک) ببرید.
- فرم وکالتنامه را دانلود کرده، پرینت بگیرید و پر کنید.
- در این مرحله باید از TLS Contact وقت لگال بگیرید. (وقت لگال باید با نام و اطلاعات تماس شما گرفته شود)
- نماینده در موعدد مقرر در TLS حاضر شود. در نظر داشته باشید که کارت ملی شما و وکالتنامه امضا شده شما را باید ارائه دهد تا به وی اجازه ورود داده شود.
- نماینده مدارک مربوطه (اصل و ترجمه رسمی) را تحویل بدهد.
پس از آماده شدن تایید و تصدیق مدارک، خودتان (یا نماینده) مدارک را از TLS تحویل بگیرید.
نحوه دریافت مدارک لگال شده از TLS Contact
پس از اتمام فرایند تایید و تصدیق مدارک شما میتوانید اسناد خود را از TLS تحویل بگیرید. برای انجام این کار، 3 مسیر پیش روی شماست:
- خودتان میتوانید به صورت حضوری به TLS مراجعه کنید
- نماینده شما میتواند به صورت حضوری به TLS مراجعه کند (در این صورت نماینده شما باید روز قرار ملاقات در TLS حتما خود را معرفی کند)
- مرکز TLS مدارک شما را از طریق پست برای شما ارسال کند (این مورد 20 یورو هزینه دارد)
نحوه گرفتن وقت تایید مدارک از سفارت آلمان
اگر قصد دارید وقت لگال tls بگیرید، باید حتما از قبل در این سایت یک حساب کاربری بسازید. بعد از اینکه ایمیل شما تایید شد، اطلاعات شخصی خود را در سایت تکمیل کنید. سپس، میتوانید با ورود به صفحه تایید مدارک، زمان و تاریخ مد نظر خود برای تاریخ ملاقات رزرو کنید. در نظر داشته باشید که شما در لیست انتظار قرار میگیرید و 48 ساعت برای پرداخت وجه (یک میلیون و پانصد هزار تومان) فرصت دارید.
زمان باز شدن وقت تایید مدارک سفارت آلمان
احتمالا میدانید که گرفتن وقت قبلی برای تحویل مدارکتان به TLS الزامیست. متاسفانه پس از جنگ 12 روزه ظرفیت سفارت آلمان در تهران کاهش یافته و تعداد پرسنل آن کمتر شد. اما فرایند لگال همچنان پابرجا بوده و طبق برنامه پیش میرود. وضعیت وقت دیگر ویزاها در سفارت آلمان به صورت زیر است:
در حال حاضر، وقتهای ویزای کاری، اوسبیلدونگ و تحصیلی باز است و میتوانید برای ثبت نام در لیست انتظار اقدام کنید. در نظر داشته باشید که رزرو وقت تحصیلی از تاریخ 24 مهرماه و فقط ببرای مقاطع ارشد و دکتری آغاز میشود. متاسفانه فعلا خبری از وقت های پیوست و شنگن نیست. اما وقتهای لگال با فواصل زمانی تقریبا کوتاه باز میشوند و شما میتوانید وقت قبلی تایید و تصدیق بگیرید.
لیست دارالترجمه های مورد تایید سفارت آلمان
همانطور که قبلتر اشاره کردیم، مدارک شما باید حتما توسط مترجمان و دارالترجمههای مورد تایید وزارت امور خارجه و سفارت آلمان ترجمه شوند. لیست این مترجمها را میتوانید در سامانه سنام مشاهده کنید. به عنوان مثال، در جدول زیر اطلاعات 5 مترجم رسمی زبان آلمانی در تهران را میبینید.
نام مترجم | شماره پروانه | شماره محل کار | آدرس |
---|---|---|---|
پرویز طلاچیان | 1712 | 09121104269 | میدان ونک، ابتدای خیابان ولیعصر، بنبست صیرفی، پلاک 4،طبقۀ 4، واحد 404 |
آرمین فاضل زاد | 565 | 88329958 | تهران، خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی، کوچه ۱۹، پلاک ۱۳، واحد ۹ |
اعظم نورائی | 625 | 66408807 | تهران، خیابان انقلاب، ابتدای فخررازی، پلاک 56، ساختمان باران، ورودی 2، طبقه سوم، واحد 305 |
ملاعاشور قاضی | 769 | 09363852572 | تهران، پرند، فاز 5 ، بلوار شهید قاسم سلیمانی، خ یاسین ، خ فجر، مجتمع مسکونی نقاشان ، بلوک C3 ، طبقه سوم ، واحد 12 |
مرتضی ابدطلب | 1407 | 02186122507 | خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر، تقاطع ششم (نوری)، پلاک 9، واحد 5 |
مدارک لازم برای لگال
مدارکی که میخواهید لگال کنید باید شروط خاصی داشته باشند. به عنوان مثال، مدارک شما تنها در صورتی لگال میشوند که کاربرد آنها در کشور آلمان مشخص باشد. این مدارک باید حتما نسخه اصل بوده و مهر و امضای نهاد صادر کننده را داشته باشند. مدارک قابل لگال شامل لیست زیر هستند:
- شناسنامه و کارت ملی
- سند ازدواج، طلاق، فوت
- گواهی تجرد
- مدارک تحصیلی
- کارت نظام پزشکی
- مدارک ملکی و پروانه کسب
- اسناد مربوط به خودرو
- گواهی عدم سوء پیشینه (از تاریخ صدور این مدرک نباید بیشتر از 3 ماه گذشته باشد)
- وکالتنامه
- اظارنامه محضری
در نظر داشته باشید که انجام فرایند تایید و تصدیق مدارک برای متقاضیان ویزای تحصیلی الزمانی نیست. اما اگر قصد لگال آنها را داشته باشید، مانعی نیست.
هزینه تایید مدارک سفارت آلمان
گرفتن وقت لگال از سایت TLS 1.500.000 تومان (یک میلیون و پانصد هزار تومان) برای شما هزینه در بر خواهد داشت. البته این مبلغ پس از حضور شما در موعد مقرر عودت داده میشود. هزینه اصلی را در روز قرار ملاقات باید پرداخت کنید؛ هنگامی که مدارک در روز ملاقات جهت تایید و تصدیق به TLS ارائه میشوند، شخص باید ابتدا 10 یورو به ازای هر مدرک پرداخت کند. این هزینه به صورت یورو و نقدا از شخص دریافت میشود.