لانرهلدینگ برترین موسسه مهاجرتی به کشور آلمان

ازدواج در آلمان | مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج

ما را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید:

ازدواج در آلمان و قوانین آن برای افرادی که قصد مهاجرت از طریق ازدواج به آلمان را دارند، بسیار مهم است. اگر شریک زندگی شما در آلمان زندگی می‌­کند یا می­‌خواهید به واسطه­‌‌ی او به آلمان مهاجرت کنید مقاله ازدواج در آلمان و قوانین آن مخصوص شماست.

شما می‌توانید با خانواده خود از زندگی در آلمان لذت ببرید. این راه یکی از سریع ترین راه‌های مهاجرت و اخذ اقامت است. از مزایای ازدواج در آلمان می‌توان به سطح باکیفیت زندگی در این کشور اشاره کرد. هزینه‌های زندگی مقرون به صرفه، اقتصاد قدرتمند و زیرساخت‌های باکیفیت تحصیلی، از مزایای ازدواج در آلمان و زندگی در این کشور هستند. ما در تیم لانر هلدینگ‌، سابقه‌‌ی گرفتن ویزا برای زوج‌ها و خانواده‌های متعددی را در کارنامه درخشان خود داریم. در صورت نیاز به مشاوره، حتما فرم مشاوره را پر کنید تا با شما تماس بگیریم شما از طریق ازدواج در آلمان می توانید به اقامت این کشور و پس از آن به تابعیت این کشور دست یابید. در صورتی که شما به عنوان یک خارجی با شخصی که تابعیت کشور آلمان را دارد ازدواج کنید.

مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج

یکی از راه‌های مهاجرت به آلمان، از طریق ازدواج است. شما با اخذ ویزای پیوست شخصی که اقامت این کشور را دارد، فارغ از ملیت و تابعیت وی، می‌توانید به کشور آلمان مهاجرت کنید.

البته در نظر بگیرید که این روش شرایط خاص و پیچیدگی‌های مخصوص به خود را دارد. به صورت کلی شما از سه طریق می‌توانید ویزای پیوست کشور آلمان را دریافت کنید؛ ویزای پیوست به همسر، ویزای پیوست فرزندان به والدین و ویزای پیوست به فرزند در آلمان.

ویزای پیوست به همسر

ویزای پیوست به همسر یا (Spouse Visa) به نوعی از ویزای پیوست است که به شخص اجازه می‌دهد همراه با همسر خود به کشور آلمان مهاجرت کند. ویزای پیوست به همسر فقط برای همسران افرادی صادر میشود که مجوز اقامت آلمان را دارند. در نظر بگیرید که ازدواج شما باید قانونی و رسمی باشد و فرد پیوست شده حداقل مدرک A1 زبان آلمانی را بگیرد.

ویزای پیوست فرزندان به والدین

فرزندان کمتر 18 سال که والدینشان در آلمان زندگی می‌کنند می‌توانند با دریافت این نوع ویزای پیوست به کشور آلمان مهاجرت کنید.

ویزای پیوست به فرزند آلمان

والدین افراد کمتر از ۱۸ سالی که اقامت موقت یا دائمی کشور آلمان را دارند، می‌توانند با دریافت ویزای پیوست به فرزند، ویزای کشور آلمان را دریافت کنند.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای پیوست آلمان

اگر قصد اخذ ویزای پیوست آلمان را دارید، حتما به مدارک ویزای ازدواج آلمان احتیاج خواهید داشت.

  • ارائه پاسپورت معتبر
  • فرم تکمیل شده‌ی درخواست ویزای آلمان پیوست
  • مدرکی مبنی بر اثبات داشتن محل اسکان مناسب فرد مقیم در آلمان
  • دو قطعه عکس بیومتریک که (حداقل در سه ماه گذشته گرفته شده باشد)
  • ارائه سند ازدواج و ترجمه آن به زبان آلمانی
  • مدرک زبان آلمانی (حداقل A1)
  • بیمه مسافرتی یا مدرکی دال بر بیمه‌ي معتبر درمانی
  • مدارک مبتنی بر اثبات تمکن مالی فرد مقیم آلمان
  • ارائه دعوت‌نامه از طرف فرد ساکن آلمان
  • ارائه طلاق‌نامه و گواهی فوت همسر (در صورت ازدواج پیشین فرد متقاضی)
  • اگر همسر فرد متقاضی، دارای اقامت قانونی در آلمان باشد، باید یک نسخه از مدرک اقامت را به سفارت آلمان ارائه دهد
  • اگر پدر یا مادر شما در آلمان زندگی می‌کنند، برای دریافت ویزای پیوست فرزندان خود، باید مدرکی مبنی بر تأیید سرپرستی حضانت آنها به سفارت آلمان ارائه کنند.

شرایط اخذ ویزای پیوست خانواده

اگر می‌خواهید ویزای پیوست خانواده بگیرید، باید شرایط خاصی داشته باشید. اول از همه، همسر یا شریک زندگی شما که در آلمان زندگی می­‌کند باید موارد زیر را داشته باشد تا به شما حق دریافت ویزای آلمان را بدهند:

  • شریک زندگیتان باید مجوز اقامت دائم یا کاری در آلمان داشته باشد.
  • باید دارای بیمه سلامت باشد.
  • توانایی اثبات تمکن مالی به تعداد اعضای خانواده را داشته باشد.
  • فضای کافی برای اقامت شما در دسترس باشد. (فضای کافی برای هر یک از اعضای خانواده بالای شش سال باید حداقل 12 متر مربع و برای کودکان زیر شش سال، 10 متر مربع است)
  • تامین معیشت شما در آلمان باید تضمین شود.
  • شما باید بالای 18 سال سن داشته باشید.
  • شما باید دانش اولیه­‌ی زبان آلمانی حداقل A1 را داشته باشید.

نکته مهم: گاهی مصاحبه‌­های جداگانه‌­ای در سفارت و اداره مهاجرت انجام می‌شود. اگر پاسخ‌ها بسیار متفاوت باشند، ویزای شخص به راحتی رد می‌­شود.

چه اشخاصی میتوانند با هم ازدواج کنند؟

نحوه ازدواج در آلمان

در صورتی که شما ازدواج خود را به بطور رسمی، با در نظر داشتن شرایط قانونی آن در آلمان و در اداره ازدواج (Standesamt) ثبت کنید، می‌توانید سند ازدواج بگیرید و در آن صورت به طور قانونی متاهل هستید. در صورت یکه قصد ازدواج در این کشور را دارید، حتما به قوانین ازدواج در آلمان دقت کنید.

فرهنگ ازدواج در آلمان، با توجه به اهمیت مفهوم خانواده در این کشور بسیار مورد احترام و باارزش است. ازدواج‌های سنتی که در خانه و یا مساجد و کلیساها که بر اساس ادیان مسیحی، اسلام، یهودیت و یا هر دین و فرهنگ دیگری صورت می گیرد، باید بعدا به صورت رسمی به عنوان ازدواج مدنی در اداره مربوط ثبت شود؛ در غیر این صورت اهمیت قانونی ندارد.

در کشور آلمان، اداره ثبت مدنی و قانونی ازدواج  اشتندیس امت (Standesamt) نام دارد و مسئول ثبت همه ازدواج‌ها است. درواقع شما برای اقدام و ثبت ازدواج باید به یکی از نمایندگی‌های این اداره در محل زندگی خود مراجعه کرده و به همراه شریک زندگی خود فرم ثبت نام ازدواج (Anmelldung zur Eheschließung) را پر کنید.

در آخر با توجه به شرایط، ملیت و اقامت شما مشخص می‌شود که چه مدارکی نیاز دارید و باید همه را با فرم متذکره به اداره ارسال کنید.

برای ازدواج در تاریخ دلخواه، باید شش ماه قبل از تاریخ مورد نظر درخواست ازدواج بدهید.

شما و همسر هر دو برای ثبت ازدواج باید حضور داشته باشید.

نکته: درصورت نبود یکی از اشخاص می تواند فرد دیگری را از طرف خودش وکیل (Vollmacht) تعین کند.

  • اولین  و مهمترین شرط ازدواج  مجرد بودن است
  • کامل بودن سن قانونی
  • ازدواج با اعضای خانواده نزدیک (مثلا پدربزرگ و مادربزرگ، والدین، خواهر و برادر، فرزند یا نوه) در آلمان مجاز نیست.
  • این ممنوعیت شامل خواهران و برادرانی که به فرزند خوانده شده‌اند هم صدق میکند.
  •  زوج‌های هم‌جنس هم می‌توانند در این کشور ازدواج قانونی کنند.

ازدواج قانونی چه مراحلی دارد؟

ازدواج با شهروند آلمانی

اگر شریک زندگی شما یک شهروند آلمانی است باید 9 مرحله زیر را بگذرانید تا ویزای آلمان را دریافت کنید.

  1. اداره ثبت احوال: اگر شما می‌خواهید با یک شهروند آلمانی مقیم آلمان ازدواج کنید، باید مدارکی را ارائه دهید. قبل از درخواست ویزای ازدواج باید از اداره ثبت احوال استعلام این مدارک را بگیرید.

لطفاً توجه داشته باشید که تمام مدارکی که به زبان آلمانی نیستند باید توسط مترجم رسمی ترجمه شوند و نباید بیش از شش ماه از اعتبارشان گذشته باشد.

  1. ثبت ازدواج: اگر تمامی مدارک را دارید، به صورت حضوری همراه با نامزدتان در دفترخانه ثبت نام کنید. در صورت عدم حضور یکی از طرفین می‌توانید برای شریک خود وکالت نامه صادر کنید. ثبت نام برای ازدواج حداکثر 6 ماه قبل از تاریخ ازدواج مورد نظر انجام می‌شود.
  2. بررسی شرایط ازدواج: اداره ثبت اسناد به منظور بررسی ازدواج و هرگونه موانع ازدواج صحت مدارک شما را چک می‌کند.
  3. تاییدیه ثبت ازدواج: اداره ثبت احوال ثبت نام شما تایید می‌کند و گواهینامه‌­های به اعتبار 6 ماه به شما می‌دهد.
  4. درخواست ویزای ازدواج در آلمان: بعد از این که گواهی و تاریخ ازدواج خود را از اداره ثبت احوال دریافت کردید، می‌توانید برای ویزای ازدواج در نمایندگی دیپلماتیک آلمان در کشور خود درخواست دهید.
  5. رفتن به اداره مهاجرت آلمان : نامزد در آلمان دعوت به یک قرار ملاقات در اداره مهاجرت مسئول در آلمان می‌شود. برخی از مدارک باید در قرار ملاقات آورده شود. از قبل به صورت کتبی به شما اطلاع داده می‌شود که کدام اسناد را باید همراه خود داشته باشید.
  6. بیانیه مقامات مهاجرت: طبق قوانین ازدواج در آلمان، پس از قرار ملاقات شخصی، مراحل ازدواج بررسی می شود و اظهارنامه‌ای برای نمایندگی دیپلماتیک آلمان در کشور متقاضی ارسال می‌شود.
  7. تصمیم‌گیری در مورد درخواست ویزا توسط نمایندگی آلمان در خارج از کشور: در مرحله آخر، نمایندگی آلمان در خارج از کشور در مورد درخواست شما برای ویزای ازدواج تصمیم‌گیری می‌کند.
  8. ورود به آلمان: زمانی که ویزا را دریافت کردید می‌توانید وارد آلمان شوید و ظرف سه ماه ازدواج کنید که این زمان مطابق با اعتبار ویزای ازدواج است.

مدارک مورد نیاز برای ازدواج در آلمان

  • گواهی تولد
  • پاسپورت
  • گواهی مجرد بودن (گواهی طلاق، گواهی فوت) در صورت وجود
  • عدم سوء پیشینه
  • پرداخت هزینه های مربوطه.
  • نامه ثبت نام و آدرس (erweiterte Meldebestätigung)، که بیشتر از ۱۴ روز از صدور آن نگذشته باشد.

از قوانین ازدواج در آلمان می‌توان به مدرک Ehefähigkeitzeugnis اشاره کرد. شهروندان خارجی به این مدرک نیز نیاز دارند. این سند نشان دهنده این است که مانعی برای ازدواج فرد وجود ندارد. برای دریافت آن باید به سفارت کشورخود مراجعه کنید.

در صورتی که شما به دلیل شرایط پناهندگی نمی‌توانید به سفارت کشور خود مراجعه کنید و یا سفارت کشور شما این مدرک را صادر نمی‌کند، می‌توانید در دادگاه عالی منطقه خود درخواست معافیت بفرستید؛ در صورتی که معافیت شما صادر شود، به مدت شش ماه معتبر است.

لطفا دقت داشته باشید؛ مدارک ازدواج خارجی باید توسط مقامات در کشور خود شما ترجمه و تایید شده و همچنین توسط سفارت آلمان در کشور شما به رسمیت شناخته شود. البته این فرآیند معمولا وقت گیر و هزینه بر است.

تابعیت آلمان از طریق ازدواج

هزینه ثبت ازدواج در آلمان

در ایالت‌های مختلف فدرال آلمان هزینه‌های ازدواج مدنی متفاوت است. با توجه به قوانین ازدواج در آلمان، یک سری عوامل روی هزینه ازدواج تاثیرگذار هستند؛ مانند:

  • تاریخ تعین شده برای ازدواج
  • تعداد مدارک
  • تصدیق نامه‌های مورد نیاز

به طور کلی میتوان گفت که هزینه‌ها بین ۵۰  تا ۱۰۰ یورو است. اما اگر تصمیم بگیرید روز شنبه و یا یکشنبه ازدواج کنید هزینه‌ها بالاتر هستند.

ازدواج خارج از آلمان برای مقیمان این کشور

در این حالت، شما علاوه بر پیروی از قوانین ازدواج مربوط به آلمان باید از قوانین کشوری که در آن ازدواج میکنید هم پیروی کنید

شما باید همه اسناد مورد نیاز در کشور انتخابی خود را ترجمه کنید و آنها را قبل از تاریخ ثبت ازدواج خود به صورت رسمی تایید کنید.

در بعضی از کشورها مانند دانمارک شما نیاز به اسناد کمتری دارید.

یعنی اگر شما نمی توانید تمام مدارک لازم را در آلمان کامل کنید، احتمال این هست که در دانمارک راحت تر بتوانید ازدواج خود را ثبت کنید و آلمان هم قبول میکند.

شما باید ازدواج خود را در آلمان نیز ثبت کنید.

برای انجام کار، باید درخواست تائید گواهی ازدواج را به دفتر ثبت ازدواج در آلمان ارسال کنید

و در مرحله بعد پس از ثبت ازدواج شما و دریافت تائیدی شما قانونا در آلمان زن و شوهر هستید.

نکته :تمام مدارک شما برای ثبت ازدواج باید به زبان آلمانی ترجمه شود.

اگر در خارج از آلمان ازدواج کرده باشید و مدرک نداشته باشید، باید دوباره در آلمان ازدواج کنید.

لطفا دقت کنید: اگر در خارج از آلمان ازدواج کنید و شریک زندگی شما مجوز اقامت آلمان را نداشته باشد، باید برای سفر او به آلمان برایش ازسفارت آلمان درخواست ویزا کنید که این ویزا نام دارد

در ضمن آشنایی ابتدایی همسر شما با زبان آلمانی، بیمه درمانی، فضای کافی برای زندگی و درآمد کافی شریک زندگی که اقامت آلمان را دارد از جمله پیش نیازهای ورود همسرتان پس از ازدواج به کشور آلمان است.

بعد از ورود باید از اداره امور خارجیان درخواست اجازه اقامت کنید.

در کشور آلمان ازدواج با زن و مرد تبعه آلمان در صورت درست بودن پرونده، باعث اقامت و سپس تابعیت آلمان می شود.

شخص اجازه تحصیل و کار به طور تمام وقت را خواهد داشت.

اخذ تابعیت آلمان با ازدواج

بعد از ازدواج می‌توانید برای اخذ تابعیت آلمان اقدام کنید. به صورت کلی می‌توان گفت بعد از 2 سال ازدواج و زندگی با یک شهروند آلمانی و در آخر هم 3 سال اقامت در آلمان، اگر واجد شرایط باشید می‌توانید برای تابعیت آلمان اقدام کنید.

این شرایط شامل:

  • منابع مالی کافی
  • مهارت در زبان آلمانی B1
  • سوگند وفاداری در آلمان
  • پاسپورت و شناسنامه همراه با کپی
  • عکس از پاسپورت
  • گواهی تولد
  • گواهی ازدواج در آلمان
  • اثبات ملیت همسر آلمانی
  • اثبات مالیات (حداقل پرداخت 3 ماه)
  • آزمون شهروندی در آلمان
  • اعلام وفاداری به قانون اساسی آلمان

سوالات متداول شما

از چه زمانی می‌­تونم به همسرم ملحق بشم؟

اگر شما قبل از زمان صدور اقامت برای همسرتان متاهل بوده‌­اید، به سادگی و با دارا بودن یک سری شرایط می‌توانید اقامت بگیرید.
اما اگر بعد از گرفتن اقامت همسرتان ازدواج کرده­‌اید، در صورتی که همسر شما اقامت کاری داشته باشد باید از زمان صدور اقامت‌شان 2 سال گذشته باشد تا بتوانید درخواست ویزای پیوست بدهید. در نظر داشته باشید که اگر همسرتان بلوکارت آلمان داشته باشد به راحتی می­‌توانید به او ملحق شوید.

شما بلافاصله پس از ازدواج می­‌توانید درخواست مجوز اقامت برای دوره‌ی یک الی سه ساله بدهید. اما برای اقامت دائم باید از ازدواج شما حداقل سه سال گذشته باشد. البته شرایط دیگری هم وجود دارند؛ مثل مدرک زبان آلمانی B1.

اصولا ازدواج چه خارج از کشور بوده باشد چه داخل آلمان، مورد قبول است. با این حال، تایید سند ازدواج ممکن است به یک سری شرایط رسمی (آپوستیل یا قانونی) بستگی داشته و یا نیاز به تأیید وکلای مورد اعتماد سفارت آلمان داشته باشد.

اگر می‌خواهید برای اقامت درخواست دهید یا اقامت خود را تمدید کنید، باید هزینه­‌های تقریبی 90 تا 100 یورو را در نظر بگیرید. هزینه درخواست اقامت نامحدود (پس از رعایت مدت زمان تعیین شده) نیز حدود 113 و 147 یورو است. در اصل، این هزینه­‌ها می توانند از ایالت به ایالت دیگر متفاوت باشند. با این حال، آنها از 250 یورو بیشتر نمی­‌شوند.

شرایط دریافت این ویزا برای فرزندتان بستگی به سن و وضعیت کودک دارد. به موارد زیر دقت کنید:

  1. اگر هرکدام از والدین دارای کارت آبی باشند، دارای مجوز تسویه حساب یا اجازه اقامت به دلایل بشر دوستانه باشند، می‌توانند به راحتی فرزند خود را بدون نیاز به رعایت هیچ شرایطی به آلمان بیاورند.
  2. اگر پدر و مادر هر دو ساکن آلمان باشند، می توانند برای آوردن فرزند زیر 18 سال خود درخواست دهند.
  3. در صورتی که هر دو والد حق مراقبت را دارند اما تنها یکی از آنها مقیم آلمان است، والدی که مقیم آلمان نیست باید حق حضانت را به والد مقیم آلمان اعطا کند تا او بتواند برای ویزا درخواست دهد.
  4. کودکان زیر 16 سال می‌توانند بدون نیاز به انجام هیچ گونه شرایطی به والدین خود بپیوندند.

شما بلافاصله پس از ازدواج می­‌توانید درخواست مجوز اقامت برای دوره‌ یک الی سه ساله بدهید. اما برای اقامت دائم باید از ازدواج شما حداقل سه سال گذشته باشد. البته شرایط دیگری هم وجود دارند؛ مثل مدرک زبان آلمانی B1.

در بحث مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج ، اصولاً ازدواج چه خارج از کشور بوده باشد چه داخل آلمان، مورد قبول است. با این حال، تایید سند ازدواج ممکن است به یک سری شرایط رسمی (آپوستیل یا قانونی) بستگی داشته و یا نیاز به تأیید وکلای مورد اعتماد سفارت آلمان داشته باشد.

با لانرآوسبیلدونگ زیر یکسال بیا آلمان...

فهرست مطالب

با لانرآوسبیلدونگ زیر یکسال بیا آلمان...

درخواست مشاوره

۱۴ پاسخ

  1. سلام وقت بخیر. اگر شخصی در زمانی که هنوز جواب پرونده پناهندگیش نیامده با یک فرد تبعه آلمان ازدواج کند شرایط اقامتش تغییر می کند ؟ ایا اقامتش به اقامت موقت تغییر میکند یا همچنان به صورت پناهنده باقی می ماند ؟

    1. سلام وقت بخیر

      زمانی تغییر در روند پرونده شما ایجاد میشود که از ازدواج شما سه سال گذشته باشد.

  2. باعرض سلام
    اگر دو تبعه افغانی در المان باهم ازدواج کنن و ازدواج شان ثبت اداره ازدواج در آلمان شده باشه طوریکه شوهر اقامت دایمی المان را داشته ولی خانم از طریق دعوت نامه وارد کشور المان شده خانم بعد از پایان مدت دعوت نامه دوباره به افغانستان برگردد شوهر چگونه میتواند به برای آوردن خانمش را به المان اقدام کند.

    1. سلام وقت بخیر
      ابتدا باید وقت پیوست بگیرید. مدارک مورد نیاز را ارائه داده و منتظر نتیجه بمانید.

  3. اگر خانمی در آلمان با اقامت کاری زندگی کند و بلوکارت داشته باشد و با مردی که پناهنده است و پاسپورت آبی آلمان را دارد ازدواج کند نوع اقامتش تغییر می‌کند ؟

    1. سلام وقتتون بخیر
      پاسپورت آبی دال بر اقامت دائم نیست اگر منظورتون گرفتن اقامت دائم خانم تحت پوشش پاسپورت آبی هست این امکان وجود ندارد تا زمانی که فرد پناهنده پاسپورت قرمز آلمان را دریافت کند.
      از زمانی که ازدواج رسمی و پاسپورت قرمز داشته باشید سه ساله بعد خانم میتواند درخواست تابعیت آلمانی دهد
      در حالی که با داشتن بلو کارت ، خوده شخص مستقیما میتواند بعد از 21 ماه یا 33 ماه بسته به شرایط دانش زبانی در خواتس اقامت آلمان بدهد

      1. سلام.
        بنده در ایران سالها عاشق دختری بودم اما پدر ایشان به هیچ وجه اجازه ازدواج نداد.به تازگی اقامت کاری در آلمان گرفتم.چطور میتونم با اون خانوم در آلمان زندگی کنم و براش پیوست بگیرم؟اصلا راهی داره چون پدرشون راضی نمیشن؟

        1. درود بر شما
          شما زمانی میتوانید برای ایشان ویزای پیوست بگیرید که همسر قانونی شما باشند….

        2. گرامی ما الان زن و شوهر نیستیم
          بنده در ایران هرکار کردم رضایت ندادن به ازدواج.
          چطور بدون ازدواج رسمی براشون پیوست بگیرم؟مگه ممکنه؟اگه ممکنه روال قانونیش رو بفرمایید

          1. درود مجدد بر شما گرامی
            شما تا زمانی که به صورت قانونی ( بدون عقد رسمی ) ازدواج نکنید، امکان ویزای پیوست وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *