مهاجرت به آلمان از طریق آوسبیلدونگ در چندسال اخیر مهاجران بسیاری را به این کشور جذب کرده‌است. سیستم آموزشی آلمان از ویژگی­‌های شناخته شده‌­ی این کشور است که سالانه صدها هزار دانشجو را جذب می‌­کند. بسیاری از افراد مایل هستند که در کنار تحصیل، مهارتی عملی مرتبط با رشته­‌ی خود کسب کنند. اگر میخواهید اطلاعات بیشتری درباره‌­ی آوسبیلدونگ و شرایط این برنامه داشته باشید، در این مقاله با لانر آوسبیلدونگ همراه باشید.

مهاجرت به آلمان از طریق آوسبیلدونگ

آوسبیلدونگ چیست؟

«آوسبیلدونگ» یک واژه­‌ی آلمانی به معنای کارآموزی است. برای مهاجرت به آلمان از طریق آوسبیلدونگ باید ابتدا این دوره‌‌ها را بشناسید. این دوره شامل آموزش تئوری و عملی به همراه کار کردن است که در نهایت شما را به سمت شغلی در حیطه‌­ی تخصص شما هدایت می‌کند. شما در این دوره­‌های آموزشی تقریبا 30 الی 40 درصد از وقت خود را صرف آموزش تئوری می­‌کنید. آموزش تئوری معمولا 1 الی 2 روز در هفته از ساعت 7.45 صبح تا 2:30 بعد از ظهر صورت می­‌گیرد. برخی اوقات نیز ممکن است برنامه‌ی شما دوره‌­ای باشد؛ مثلا برنامه‌­ی شما 6 هفته مدرسه و سپس 6 هفته کار باشد.
به هر صورت شما حدود 70 درصد از زمان خود را مشغول کار عملی هستید و به تبع، مهارت شما بسیار افزایش می‌یابد. همچنین، اگر برای شما این سول پیش آمده آوسبیلدونگ در چه کشورهایی است، باید بدانید که آوسبیلدونگ مخصوص کشور آلمان است.

چرا آوسبیلدونگ؟

انواع آوسبیلدونگ در آلمان

به طور کلی سه نوع آموزش در آلمان وجود دارد:

آوسبیلدونگ دوگانه (آوسبیلدونگ کلاسیک و رایج)

در آوسبیلدونگ دوگانه، نیمی از پروسه آموزشی شما در حین کار و نیمی دیگر در آموزشگاه (مثل آموزشگاه فنی حرفه‌ای) انجام می‌شود. به همین دلیل به این شکل از آموزش، آموزش درون شرکتی نیز گفته می‌شود. این نوع آموزش بیش از 50 سال است که در کشور آلمان وجود دارد. در این برنامه‌­ی آموزشی 2 الی 3.5 ساله، کارآموزان حقوق هم دریافت می‌کنند.
شما در نیمه­‌ی دوره­ آموزشی خود یک امتحان میان ترم دارید و در پایان دوره هم یک امتحان پایانی که معمولا از یک بخش نظری و یک بخش عملی تشکیل می­‌شود. در انتهای دوره کارآموزان یک مدرک معتبر دریافت می‌کنند.
در مجموع، بیش از 320 شغل آموزشی شناخته شده در آلمان وجود دارد که در آن­ها کارآموزان به صورت دوگانه آموزش می‌بینند. نمونه‌هایی از آموزش دوگانه، صنایع دستی، IT، تکنسین مکاترونیک خودرو و غیره هستند.

مزایای آوسبیلدونگ دوگانه

پردرآمدترین دوره‌­های آوسبیلدونگ دوگانه که گاهی به درآمد 1000 یورو ناخالص در سال اول کارآموزی هم می‌رسند شامل مکانیک کشتی، کارمند تامین اجتماعی، کارمند بانک، نماینده املاک، تاجر بیمه و سرمایه­‌گذاری مالی می­‌شوند. بعد از این دوره شما گزینه‌­های متفاوتی پیش رو دارید. می‌­توانید در دنیای کاری خود مشغول به کار شوید (حتی در همان شرکتی که کارآموزیتان را گذراندید) یا می‌توانید دانش خود را در دوره‌های آموزشی کلاسیک، دوره‌های آموزشی تکنسین یا دوره‌های آموزشی استادکار گسترش دهید.

در آوسبیلدونگ دوگانه ابتدا باید با شرکت کارآموزی خود قرارداد ببندید. این مرحله ممکن است کمی پیچیده باشد. اما نگران نباشید. ما در مجموعه لانر آوسبیلدونگ می­توانیم در پیدا کردن موقیت شغلی و بستن قرارداد با کارفرما به شما کمک کنیم.

آموزش مدرسه محور

در این نوع آموزش شما بیشتر وقت خود را در مدرسه می‌گذرانید؛ به همین دلیل است که این نوع از آموزش را به نام آموزش مدرسه محور می‌شناسیم. برای گذراندن این دوره شما با شرکت آموزشی قرارداد نمی‌­بندید، بلکه یک مدرسه حرفه‌‎­ای دولتی یا خصوصی، یک کالج حرفه ای و یا یک آکادمی فنی ارائه دهنده‌­ی آموزش شما است. دو نکته‌ه‌­ای که باید به آن­‌ها توجه داشته باشید این است که در همه­‌ی دوره­‌ها حقوق پرداخت نمی‌شود. بسیاری از دوره‌­های آموزشی مبتنی بر مدرسه توسط قوانین ایالتی تنظیم می­‌شوند. با این حال، چارچوب کلی در کل ایالت‌ها یکسان است.

در این قسمت سه نمونه از دوره هایی که به صورت مدرسه محور برگزار می‌شوند را برای شما آورده‌ایم:

تعداد زیادی از دوره‌های آموزشی مبتنی بر مدرسه در این بخش‌­ها و زمینه‌­ها وجود دارد:

مزایا معایب آموزش مدرسه محور

دوره‌­های آموزشی محبوب مدارس

  1. متخصص پرستاری
  2. مربی
  3. دستیار اجتماعی
  4. دستیار اجتماعی-آموزشی یا پرستار بچه
  5. دستیار مراقبت از سالمندان
  6. فیزیوتراپ
  7. دستیار بهداشت و مراقبت
  8. دستیار دارویی – فنی
  9. دستیار فنی برای IT
  10. کاردرمانگر

بیشتر کارآموزان در زمینه آموزش مدارس در رشته‌­ی پرستاری هستند. در سال 2021، بیش از 55 هزار جوان در آلمان به عنوان متخصص پرستاری شروع به آموزش کردند.

اگر وضعیت حقوق در این دوره‌­ها برایتان سوال شده­‌است، باید بگوییم در برخی مشاغل آموزشی مبتنی بر مدرسه، شما حقوق آموزشی ماهانه دریافت می­کنید. برای برخی دیگر هیچ حقوقی وجود ندارد و در برخی مدارس به‌خصوص آکادمی­‌های خصوصی حتی شهریه هم دریافت می‌شود. اما به عنوان مثال کارآموزان در حرفه­‌های بهداشتی که آموزش خود را در یک موسسه دولتی مانند بیمارستان یا کلینیک دانشگاه می‌گذرانند، حقوق دریافت می‌کنند. از دیگر مشاغلی که حقوق دریافت می‌کنند می­توان به فیزیوتراپیست، متخصص گفتار درمانی، MTLA (آنالیزور آزمایشگاه) و دستیار تکنسین داروخانه اشاره کرد.

تحصیل دوگانه (دوئال اشتادیوم)

دوره‌­های مطالعه دوگانه از محبوب‌­ترین دوره­‌ها به شمار رفته و بین 3 الی 5 سال طول می‌کشند. شما در این دوره‌­ها بهترین آموزش را در کنار سطح بالایی از کار عملی تجربه خواهید کرد. درواقع، آموزش‌­های تئوری را در دانشگاه می‌گذرانید. شما در این دوره‌ها نیاز به مدرک زبان آلمانی در حد C1 دارید و به­ تبع حقوق بالاتری هم به شما تعلق می­گیرد. در پایان این آموزش هم مدرک آموزش فنی و هم مدرک لیسانس دریافت می‌کنید.

شرایط آوسبیلدونگ آلمان

اگر مایل به مهاجرت به آلمان از طریق آوسبیلدونگ هستید، باید به موارد زیر توجه داشته باشید. هرچه شرایط شما به این معیارها نزدیک‌تر باشد، شانس پذیرش شما برای ثبت نام آوسبیلدونگ خواهد بود.

هزینه آوسبیلدونگ

آوسبیلدونگ کاملا رایگان است و شما مجبور نیستید برای آن هزینه‌ای بپردازید. نه تنها نیاز به پرداخت هزینه نیست، بلکه کارفرما به شما حقوق ماهیانه هم می‌­دهد. علاوه بر این، مزایایی چون بلیط سفر، غذا در دفتر، اقامت و غیره هم ممکن است به شما تعلق بگیرد. در نظر داشته باشید که این تسهیلات به قوانین و مقررات شرکت شما بستگی دارد. معمولا اگر کارآموزان ارتقاء بگیرند، می­‌توانند بلیط سفرهای ماهانه‌­ی خود را در منطقه و حتی گاهی اوقات در کل ایالت کاهش دهند.

تمکن مالی آوسبیلدونگ

از آنجایی که کارآموزان در دوره‌های کارآموزی آوسبیلدونگ حقوق ماهیانه دریافت می‌کنند، معمولا از ارائه تمکن مالی به سفارت کشور آلمان معاف می‌شوند یا نیاز به ارائه‌ی تمکن کمتری خواهند داشت. اگر حقوق مشخص شده برای کارآموز از 927 یورو بیشتر باشد، فرد از ارائه تمکن مالی معاف می‌شود. اما در صورتی که از این رقم کمتر باشد، باید ما به تفاوت حقوق سالانه‌ی خود با رقم تمکن مالی که 12324 یورو می‌باشد را ارائه دهد.

اعتبار آوسبیلدونگ در آلمان

آوسبیلدونگ در سال­‌های اخیر بهتر میان مردم جا افتاده و محبوبیت بیشتری کسب کرده‌­است. به این صورت که اکثر جوانان آلمانی نیز آوسبیلدونگ را به دانشگاه ترجیح داده و سریع‌تر وارد بازار کار می‌شوند. به علاوه، آوسبیلدونگ راه را برای آموزش بیشتر و تحصیلات پس از آموزش حرفه‌­ای باز کرده‌­است؛ در نتیجه کارآموزان فرصت شروع تحصیل در دانشگاه را خواهند داشت.

برترین آوسبیلدونگ ها

انواع مشاغل در آلمان برای آوسبیلدونگ

پیدا کردن کار در برخی مشاغل برای مهاجران راحت­‌تر است. چون عمدتا این گونه مشاغل در آلمان با کمبود نیروی کار مواجه هستند و بعضی شرکت­‌ها متقاضیان کافی برای موقعیت­‌های آموزشی خود ندارند. ما به شما توضیح خواهیم داد که در کدام بخش‌­ها شانس خوبی برای گرفتن کارآموزی دارید.

یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که متأسفانه، به عنوان یک شهروند غیر اتحادیه اروپا، نمی­‌توانید در مشاغل دولتی مشغول به کار شوید. به عنوان مثال این امر در مورد آتش نشانی، افسر پلیس یا متخصص قضایی صدق می­کند.


برای اطلاع از لیست جامع آوسبیلدونگ‌های آلمان کلیک کنید

آوسبیلدونگ پرستاری

در حال حاضر بیشتر 1.69 میلیون پرستار در آلمان مشغول کار هستند. اما از آنجایی که این کشور با مشکل پیری جمعیت مواجه است، همین امر موجب تقاضای هرچه بیشتر این کشور به پرستاران و نیروی کادر درمان شده‌است. کمبود کادر درمان در بیمارستان­‌ها و مراکز مراقبتی در سراسر کشور به چشم می‌خورد. بنابراین متقاضیان خارجی به ویژه در این زمینه مورد تقاضا هستند. هم اکنون بیشتر از 35 هزار موقعیت شغلی در بخش درمان آلمان وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر درباره آوسبیلدونگ پرستاری دکمه زیر را بزنید.


آوسبیلدونگ پرستاری

آوسبیلدونگ رستوران داری

در آلمان نیاز زیادی به نیروی کار در صنعت رستوران وجود دارد. در این صنعت مشاغل مختلفی وجود دارند؛ مانند کارگر ماهر آشپزخانه یا متخصص غذا. آوسبیلدونگ رستورانداری یکی از آوسبیلدونگ‌های زیرشاخه آشپزی است که در کشور آلمان برگزار می‌شود. برای شرکت در این دوره‌های آموزشی باید روحیه تیمی قوی داشته و پتانسیل کار کردن تحت فشار و استرس را داشته باشید. کارآموزان در آوسبیلدونگ رستورانداری نحوه خرد کردن مواد اولیه، دیزاین میز و گارنیش کردن غذاها، سرو کردن آیتم‌ها برای مشتریان و … را می‌آموزند. این دوره به طور معمول 3.5 سال سال به طول می‌انجامد اما ممکن است با توجه به عملکرد و نمره‌های کارآموز بیشتر یا کمتر نیز طول بکشد.


آوسبیلدونگ رستورانداری

آوسبیلدونگ انبارداری

آوسبیلدونگ انبارداری در یک مدرسه فنی و در یک شرکت آموزشی برگزار شده و حدودا 3 سال به طول می‌انجامد. به این صورت که معمولا کارآموزان دو روز در هفته را در مدرسه و باقی هفته را مشغول به کار در شرکت آموزشی، کارخانه یا انبار می‌گذرانند. کارآموزان در سال اول آوسبیلدونگ حدودا 649 تا 1140 یورو، در سال دوم آموزش از 766 تا 1195 یورو و در سال سوم از 876 تا 1255 یورو ماهیانه درآمد دارند. این رقم با اتمام دوره آموزشی و ورود به بازار کار بیشتر هم شده و به 1900 تا 2000 یورو ماهیانه می‌رسد. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با آوسبیلدونگ انبارداری دکمه زیر را کلیک کنید.


آوسبیلدونگ انبارداری

مدارک مورد نیاز برای آوسبیلدونگ

شما نه تنها به تایید شرکت، بلکه به تاییدیه‌­ی «آژانس کاریابی فدرال» نیز نیاز دارید. آژانس کاریابی فدرال اولویت­‌های خود را بررسی می­‌کند؛ اینکه آیا متقاضیان آلمانی یا متقاضیانی از سایر کشورهای اتحادیه اروپا برای این موقعیت در دسترس هستند یا خیر. آزمون اولویت فقط برای آوسبیلدونگ دوگانه لازم است، نه برای آموزش مدرسه محور.

بعد از ورود به آلمان

بعد از ورود به آلمان

بعد از اینکه موفق به اخذ ویزای آوسبیلدونگ آلمان شده و وارد خاک این کشور شدید، پروسه جدید و پیچیده‌ای در انتظار شماست. مواردی چون خرید سیمکارت، انجام آنملدونگ، افتتاح حساب بانکی، پیدا کردن مسکن، تمدید اقامت و … از مهم‌ترین مواردی هستند که کیفیت زندگی شما در آلمان را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

پیدا کردن مسکن

بسته به شهری که در آن آموزش می­بینید، پیدا کردن یک آپارتمان می‌­تواند دشوار باشد. اما برخی از کارفرمایان به کارآموزان خود در پیدا کردن مسکن کمک می­‌کنند. شما به کمک سایت‌های متنوعی می‌توانید نسبت به اجاره آپارتمان یا WG اقدام کنید. قبل از شروع فرایند خرید یا اجاره، اطلاعات خود را درباره محله‌های شهر، امکانات خانه‌ها، اجاره سرد و گرم و قیمت‌ها بیشتر کنید. برای اطلاعات بیشتر وارد لینک زیر شوید.


مسکن در آلمان

تمدید ویزا

پس از ورود به آلمان، ویزای شما معمولا تا شش ماه اعتبار دارد. اما شما باید سریعاً برای تهیه­‌ی مجوز اقامت دست به کار شوید. از آنجایی که کارآموز هستید، تهیه‌­ی این مجوز چندان سخت نیست. طبق بخش 16a قانون اقامت، شما به منظور آموزش حرفه‌­ای باید از اداره مهاجرت محلی درخواست مجوز اقامت بدهید. درخواست برای اجازه اقامت می­‌تواند تا 100 یورو هزینه داشته باشد.

سوالات متداول

این دوره‌ها کاملا رایگان هستن و برای شرکت در اون‌ها نیاز به پرداخت هزینه نیست.

دستمزد ناخالص دانشجوهای آوسبیلدونگ ماهانه از 800 یورو به بالاست. میزان این حقوق تا حد زیادی به شغل شما، کارفرمای شما، منطقه اشتغال شما در آلمان و رزومه‌­ی شما بستگی داره.

شما برای شرکت در دوره‌های آوسبیلدونگ معممولا نیاز به تمکن مالی ندارید؛ اما اگر حقوق ناخالص ماهیانه­‌ی شما از یک حد مشخصی پایین­‌تر باشه، شما باید مابه التفاوت مقدار حقوق خودتون با تمکن مالی تصویب شده رو داشته باشید و به عنوان تمکن مالی ارائه بدید.

میشه گفت نسبتا بله! چون هر ساله بیش از 500 هزار موقعیت وجود داره که بسیاری از اون‌ها به‌ویژه در زمینه پرستاری، فناوری اطلاعات، صنایع دستی و غیره هر ساله خالی می‌مونن. بنابراین، مهاجرت به آلمان از طریق آوسبیلدونگ فرصت خوبی رو برای متقاضیان خارج از آلمان ایجاد کرده.

طول دوره‌­های آوسبیلدونگ متفاوت­ه؛ اما به طور کلی، معمولا بین 2 الی 3.5 سال طول می‌کشن.

خیر؛ اجازه کار ندارید.

این امر به طور کلی امکان‌پذیره و ممکنه مورد استقبال کارفرمای شما قرار ­بگیره. با این حال، شما باید با مقامات آلمانی (سفارت، کنسولگری) در مورد مقررات مربوطه مشورت کنید.

این دوره‌ها کاملا رایگان هستن و برای شرکت در اون‌ها نیاز به پرداخت هزینه نیست.

دستمزد ناخالص دانشجوهای آوسبیلدونگ ماهانه از 800 یورو به بالاست. میزان این حقوق تا حد زیادی به شغل شما، کارفرمای شما، منطقه اشتغال شما در آلمان و رزومه‌­ی شما بستگی داره.

شما برای شرکت در دوره‌های آوسبیلدونگ معممولا نیاز به تمکن مالی ندارید؛ اما اگر حقوق ناخالص ماهیانه­‌ی شما از یک حد مشخصی پایین­‌تر باشه، شما باید مابه التفاوت مقدار حقوق خودتون با تمکن مالی تصویب شده رو داشته باشید و به عنوان تمکن مالی ارائه بدید.

میشه گفت نسبتا بله! چون هر ساله بیش از 500 هزار موقعیت وجود داره که بسیاری از اون‌ها به‌ویژه در زمینه پرستاری، فناوری اطلاعات، صنایع دستی و غیره هر ساله خالی می‌مونن. بنابراین، مهاجرت به آلمان از طریق آوسبیلدونگ فرصت خوبی رو برای متقاضیان خارج از آلمان ایجاد کرده.

طول دوره‌­های آوسبیلدونگ متفاوت­ه؛ اما به طور کلی، معمولا بین 2 الی 3.5 سال طول می‌کشن.

خیر؛ اجازه کار ندارید.

این امر به طور کلی امکان‌پذیره و ممکنه مورد استقبال کارفرمای شما قرار ­بگیره. با این حال، شما باید با مقامات آلمانی (سفارت، کنسولگری) در مورد مقررات مربوطه مشورت کنید.

ما تموم سوال‌های بی‌جوابت رو مشتاقانه
جواب می‌دیم!

اگر همچنان سوالی ذهن شما را درگیر کرده یا نیاز به مشاوره درمورد مهاجرت به آلمان از طریق آوسبیلدونگ را دارید، فرم مشاوره ما را پر کنید. ما با شما تماس گرفته و شما را راهنمایی می‌کنیم و شرایط شما را برای شرکت در این دوره آموزشی بررسی میکنیم.


مشاوره رایگان می‌خوای؟ کلیک کن!

لب کلام!

دوره‌های آوسبیلدونگ، فرصت بسیار مناسبی برای مهاجرت و  ساختن یک آینده‌ی بهتر به شمار می‌آیند. این دوره‌ها باکیفیت، مفید و مقرون به صرفه‌ هستند. دریافت حقوق در این دوره‌ها و رایگان بودن تحصیل از مهم‌ترین دلایل محبوبیت و امنیت این دوره‌ها محسوب می‌شوند.
اگر تمایل دارید در این مسیر قدم بگذارید، فرم مشاوره‌ی لانر آوسبیلدونگ را فراموش نکنید. با کارشناسان ما گپی بزنید و هر سوالی دارید بپرسید. ما در مسیر موفقیت شما از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *