لانرهلدینگ برترین موسسه مهاجرتی به کشور آلمان

هزینه زندگی در آلمان چقدر است؟

ما را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید:

هزیه های زندگی در آلمان لانر آوسبیلدونگ

هزینه زندگی در آلمان چقدر است؟ این سوالی است که ذهن مهاجران در مرحله اول و انتخاب کشور آلمان درگیرش می‌شود، زیرا تصمیم برای مهاجرت به آلمان با هزینه‌های زندگی در این کشور گره خورده‌ است. در مقاله‌ی‌ پیش رو، ما تا حد امکان این موضوع را بررسی کرده‌ایم؛ هزینه‌ زندگی در آلمان را به طور کلی و همچنین برای یک نفر را هم برای دانشجویان و هم برای غیردانشجویان برآورد کرده و در اختیار شما قرار داده‌ایم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، فرم مشاوره را پر کنید. با وارد کردن اطلاعات تماس خود، مشاوان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت و به سوال‌های شما پاسخ خواهند داد.

یک خبر خوب!

همانطور که می‌دانیم اقتصاد آلمان یکی از بهترین اقتصادهای جهان به شمار می‌رود؛ به همین دلیل زندگی مردم آلمان در عین استاندارد بالا چندان پرهزینه نیست. پس تنها چیزی که به آن احتیاج دارید اطلاعات و برنامه‌ریزی است که در هر دو مورد می‌توانید با خیال راحت روی لانر آوسبیلدونگ و مشاوران خبره‌ی ما حساب کنید.

اولین مرحله در مسیر برنامه‌ریزی برای این نقل مکان هیجان‌انگیز کسب اطلاعات و محاسبه‌ی میانگین هزینه‌ی ماهانه در کشور مقصد است که به طور کلی شامل هزینه هایی مثل اجاره، آب و برق، غذا، حمل و نقل و بیمه درمانی می شود. برای برداشتن اولین قدم خود، با ما همراه باشید.

نگاه کلی به هزینه‌های زندگی در آلمان

آیا آلمان گران است؟

ممکن است تعجب کنید ولی پاسخ کوتاه است ” نه “!

البته مقدار بودجه شما، شهر زندگی شما و همینطور سبک زندگی شما روی هزینه‌هایتان تاثیر مستقیم دارد؛ برای مثال، اگر شما در مونیخ زندگی می‌کنید و سبک زندگی مشابه با شخصی که در برلین زندگی می‌کند داشته باشید، سریع‌تر بودجه‌ی خود را از دست می‌دهید.

در بدو ورود به آلمان، شما باید مبلغی بیشتر از هزینه‌های معمول ماهانه را در نظر بگیرید؛ به عنوان مثال، زمانی که شما بخواهید یک آپارتمان اجاره کنید در ابتدا باید یک پیش پرداخت معادل دوماه اجاره‌بها به عنوان ودیعه یا رهن پرداخت کنید. این اجاره ماهانه با احتساب قبض آب و بدون برق و اینترنت است.

به طورکلی طبق اعلام دولت آلمان به سفارت‌های خود در کشورهای مختلف مقدار تمکن مالی 12324 یورو است که یک دوازدهم این مبلغ معادل 1027 یورو حداقل برای هرماه مورد نیاز است.

اگر بودجه‌ی شما کمتر از هزار یورو در ماه است، ممکن است کمی شرایط برای شما سخت شود. در شهرهایی که اجاره بها بالاتر است، این رقم برای یک زندگی نسبتا خوب به حدود 1500 یورو الی 2000 یورو هم می‌رسد. اما دانشجویان می‌توانند با حدود 850 یورو زندگی خود را تامین کنند.

هزینه‌های مسکن

اگر شما شهر محل زندگی، خانه، متراژ و موقعیت آن را به درستی و با راهنمایی‌های مفید انتخاب کنید، مدیریت هزینه‌ها برای شما سخت نخواهد بود. جدول‌های زیر اطلاعاتی جامع را درباره‌ی قیمت اجاره‌ خانه در آلمان 2024 و خرید خانه به شما ارائه می‌دهند:

منطقه و نوع مسکن:
یک خوابه/مرکز شهر
یک خوابه/حومه شهر
سه خوابه/مرکز شهر
سه خوابه/حومه شهر
اجاره بها:
842.83 €
624.97 €
1527.15 €
1162.63 €

هزینه حمل و نقل

شما تقریبا در بیشتر شهرهای آلمان می‌توانید از سیستم حمل و نقل عمومی کارآمد و مدرن بهره ببرید. خوشبختانه، فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی میان مردم این کشور جا افتاده و به خوبی آن را رعایت می‌کنند. از این گذشته، مردم آلمان طرفداران پر و پاقرص دوچرخه هستند. به هر صورت، ما هزینه‌های حمل و نقل در آلمان را برای شما در جدول زیر آورده‌ایم:

 

تعرفه
بلیط یک طرفه
تاکسی
تاکسی 1 کیلومتر
بنزین (1 لیتر)
هزینه ها
3.00 €
3.50 €
2.00 €
1.97 €

قیمت مواد غذایی و رستوران در آلمان

محصولات سوپرمارکت

 

اقلام مصرفی
قیمت
شیر (1 لیتر)
1.04 €
نان سفید (500 گرم)
1.84 €
برنج سفید (1 کیلوگرم)
3 €
تخم مرغ (12 عدد)
2.82 €
پنیر (1 کیلوگرم)
11.58 €
فیله مرغ (1 کیلوگرم)
8.48 €
گوشت گاو (1 کیلوگرم)
14.89 €
سیب (1 کیلوگرم)
2.5 €
موز (1 کیلوگرم)
1.65 €
گوجه (1 کیلوگرم)
1.70 €

رستوران

آیتم ها
قیمت
رستوران میان رده برای دو نفر
56 €
مک دونالد
9 €
رستوران ارزان
12 €

خدمات رفاهی

خدمات
قیمت
پایه (برق، گرمایش، سرمایش، آب، زباله) برای آپارتمان 85 متری
269.75 €
طرح ماهانه تلفن همراه با تماس و 10 گیگابایت داده
39.95 €
اینترنت (60 مگابیت در ثانیه یا بیشتر، داده نامحدود، کابل/ADSL)
43.51 €

ورزش و اوقات فراغت

خدمات
قیمت
باشگاه تناسب اندام، هزینه ماهانه برای 1 بزرگسال
33.38 €
اجاره زمین تنیس (1 ساعت در آخر هفته)
21.17 €
سینما، اکران بین المللی، 1 صندلی
12.00 €

مراقبت از کودک

خدمات
قیمت
پیش دبستانی (یا مهدکودک)، تمام روز، خصوصی، ماهانه برای 1 کودک
353.34 €
دبستان بین المللی
11,948.65 €

پوشاک و کفش

خدمات
قیمت
یک شلوار جین
33.38 €
یک لباس تابستانی در فروشگاه زنجیره ای (زارا، اچ اند ام)
78.57 €
یک جفت کفش دویدن نایک (میان رده)
83.53 €
یک جفت کفش تجاری چرم مردانه
107.62 €

هزینه مقاطع تحصیلی:

  • کارشناسی دولتی بین 300 تا 500 یورو به ازای هر ترم
  • کارشناسی ارشد دولتی بین 300 تا 500 یورو به ازای هر ترم
  • دکتری معمولا حقوق ماهیانه 1800 یورو

مقایسه هزینه های زندگی بین شهرهای مختلف آلمان

یکی از عواملی که در هزینه‌ زندگی شما تاثیرگذار است، شهر محل سکونت شماست. به عنوان مثال جنوب آلمان گران‌ترین منطقه برای زندگی در آلمان است، با این حال ممکن است شهری در جنوب آلمان نیز هزینه‌های مقرون به صرفه‌ای داشته باشد مانند اینگولشتات. برای اینکه یک دید کلی نسبت به وضعیت اقتصادی و هزینه‌های زندگی در آلمان داشته باشید، مقایسه‌ی شهرهای این کشور با یکدیگر می‌تواند کمک کننده باشد.

هزینه زندگی در برلین

برلین پایتخت کشور آلمان، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شهر این کشور است. اما نگذارید لقب پایتخت، شما را گول بزند. برلین یکی از ارزان‌ترین شهرهای آلمان است. قیمت اجاره در ایالت‌های متفاوت فرق می‌کند، اما به عنوان یک قاعده کلی، این را از ما داشته باشید که غرب بسیار گران‌تر از شرق است.

هزینه زندگی در مونیخ

در مقایسه با برلین، هزینه زندگی در مونیخ بسیار بیشتر است. پس قاعدتا اجاره بها و هزینه‌های زندگی در آن نسبتاً بالاست. به قدری که ممکن است در مونیخ پیدا کردن یک آپارتمان یک تخته با قیمت کمتر از 1000 یورو آسان نباشد.

اگر قرار است مهاجرت تحصیلی به مونیخ داشته باشید، بهترین گزینه‌برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها خوابگاه دانشجویی است؛ پس حتما این مورد را مد نظر داشته باشید. بهتر است قبل از ورود به آلمان برای رزرو خوابگاه دانشجویی اقدام کنید؛ زیرا این فضاها تقاضای بالایی دارند.

هزینه زندگی در فرانکفورت

فرانکفورت شهر کار است، شهر آسمان‌خراش‌ها! این شهر یکی از گران‌ترین گزینه‌ها برای زندگی در آلمان است و پس از مونیخ در رتبه دوم قرار دارد. یک آپارتمان یک تخته در فرانکفورت برای شما حدود 900 یورو در ماه هزینه دارد.

هزینه زندگی در کلن

کلن به گرانی فرانکفورت یا مونیخ نیست، اما همچنان از برلین گران‌تر است و آپارتمان‌های یک تخته آن از حدود 800 یورو شروع می‌شود. کلن شهری دانشجو پذیر است و مانند برلین تعداد زیادی رستوران با غذاهای جهانی خوشمزه در خود جای داده‌است؛ به این معنا که اگرچه اجاره بها بالاست، اما با کمی پرس و جو می‌توانید کافی‌شاپ ها و رستوران‌های به صرفه‌ای را پیدا کنید.

هزینه زندگی در هامبورگ

اکنون نوبت به هامبورگ می‌رسد. هزینه‌های زندگی در هامبورگ را می‌توانیم هم‌سطح با کلن بدانیم. یک آپارتمان یک تخته معمولاً حدود 900 یورو در ماه هزینه دارد. این شهر محبوب برای دانشجویان و متخصصان جوان است و تقاضا برای آپارتمان و مسکن مانند برلین زیاد است.

هزینه زندگی در برمن

برمن شهری که در 28 درصد گران‌ترین شهرهای جهان قرار گرفته است. اجاره آپارتمان یک خوابه در این شهر به طور میانگین 900 یورو هزینه دارد. به طور کلی هزینه‌های ماهیانه یک نفر در برمن بدون اجاره حدودا 985 یورو است.

ارزان ترین شهر آلمان

آلمان به یکی از مقرون به صرفه ترین کشورها برای مهاجرت معروف است، با این حال انتخاب شهر محل سکونت برای مهاجرین بسیار حائز اهمیت است زیرا تاثیر زیادی بر روی هزینه‌های زندگیشان دارد، پس اگر به فکر صرفه جویی در هزینه‌هایتان هستید بهتر است شهری ارزان برای سکونت انتخاب کنید. در لیست بلند بالای شهرهای بزرگ و مهم آلمان، برلین عنوان ارزان‌ترین گزینه را به خود اختصاص داده‌است. از آنجایی که این شهر پایتخت و از هیجان انگیزترین مکان‌های آلمان نیز هست، به شما پیشنهاد می‌کنیم شانس خود را برای زندگی در برلین از دست ندهید. اما اگر به دنبال شهرهای ارزان‌تر هستید، ناامید نشوید. پیشنهاد ما به شما شهرهای هاله، ماگدبورگ، پوتسدام، ارفورت، بیله فلدف لایپزیگ، بوخوم و کیل است. اگر شانس با شما یار باشد، با کمی جست و جو در این شهرها می‌توانید آپارتمان‌های یک تخته را با قیمتی حدود 500 یورو در ماه پیدا کنید.

 

گران ترین شهر آلمان

آلمان جز کشورهای گران نیست اما برخی از شهرهای آلمان به نسبت سایر شهرها هزینه‌های بالاتری دارند. مونیخ معمولاً به عنوان گران‌ترین شهر آلمان شناخته می‌شود و پس از آن فرانکفورت، اشتوتگارت، هامبورگ، دوسلدورف و هایدلبرگ قرار دارند. گران‌ترین عامل زندگی در این شهرها قیمت اجاره است. اگر بتوانید یک خانه اشتراکی یا ملکی در حومه شهر پیدا کنید، قادر خواهید بود مبلغ قابل توجهی پس انداز کنید.

هزینه زندگی در آلمان نسبت به سایر کشورهای اروپایی

آلمان از نظر هزینه های زندگی در رتبه 26 جهان قراردارد و از کشورهای نروژ، ایرلند، هلند و فرانسه ارزان‌تر است. هنگامی که هزینه‌ی زندگی را بین کشورهای مختلف مقایسه می‌کنید، بسیار مهم است که هم میانگین حقوق و هم حداقل دستمزد را در نظر بگیرید. کشوری با هزینه‌های زندگی پایین ممکن است جذاب به نظر برسد؛ اما عمر این جذابیت تا زمانی است که متوجه شوید که دستمزدها چقدر پایین است. در آلمان نسبت میانگین دستمزد به هزینه‌های زندگی بسیار متعادل است.

هزینه زندگی در اسپانیا در مقابل آلمان

آلمان و اسپانیا در رتبه بندی «هزینه زندگی در اروپا» نزدیک به هم هستند و اسپانیا کمی ارزان‍‍تر است. شهرهای بزرگ اسپانیا مانند بارسلونا مطمئناً با شهرهای بزرگ آلمان مانند برلین قابل مقایسه هستند. به قدری که ممکن است قیمت اقامت و غذا در خارج از خانه تقریباً مطابق با یکدیگر باشد.

هزینه زندگی در ایتالیا در مقابل آلمان

هزینه‌های زندگی در آلمان کمی بیشتر از هزینه‌های زندگی در ایتالیا است، اما نه به میزان زیادی. با این حال، حداقل دستمزد در ایتالیا وجود ندارد، بنابراین کسانی که به دنبال کار غیر حرفه‌ای هستند ممکن است برای تامین هزینه‌های زندگی مشکل داشته باشند.

هزینه زندگی در لهستان در مقابل آلمان

هزینه زندگی لهستان در مقایسه با آلمان بسیار ارزان‌تر است. در اینجا می توانید به راحتی نرخ اقامت را حتی در شهرهای بزرگ با تنها 500 یورو در ماه بیابید. غذا، نوشیدنی، تفریحات و قبض‌ها نیز هزینه کمی دارند. با این حال، حداقل دستمزد در لهستان حدود 4.20 یورو در هر ساعت کاری است.

هزینه زندگی در سوئیس در مقابل آلمان

سوئیس از نظر هزینه‌های زندگی گران‌ترین کشور اروپا است. یعنی انتخاب مهاجرت به آلمان از سوئیس به این معنی است که می توانید با بودجه بسیار کمتری از پس آن بربیایید. همانطور که گفته شد، دستمزدها در سوئیس بسیار بالاتر از تقریباً هر جای دیگری در اروپا است.

هزینه زندگی در اتریش در مقابل آلمان

با توجه به اینکه اتریش اقتصاد کوچک‌تری نسبت به آلمان دارد، ممکن است متعجب شوید اگر بگوییم که ساکنان مقیم اتریش در واقع باید هزینه بیشتری برای زندگی بپردازند. به ویژه در پایتخت‌ها. متوسط اجاره یک آپارتمان یک تخته در وین 850 یورو است، در حالی که در برلین 700 یورو است.

هزینه زندگی در فرانسه در مقابل آلمان

فرانسه هشتمین کشور گران برای زندگی در اروپا است. پاریس از شهرهای گران این کشور است؛ اما اگر به روستاهای فرانسه یا حتی یک شهر کوچک نقل مکان کنید، خواهید دید که بیشتر قیمت‌های روزانه با آلمان قابل مقایسه است.

هزینه زندگی در انگلستان در مقابل آلمان

در آلمان هزینه زندگی کمی کمتر از انگلستان است، اگرچه برلین بسیار ارزان‌تر از لندن است و مانند پاریس، میانگین هزینه‌های زندگی این کشور را تغییر می‌دهد. اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید بد نیست بدانید که هزینه تحصیل در انگلستان تقریباً 10 هزار پوند در سال (11700 یورو) است اما این رقم در آلمان به طرز شگفت‌انگیزی صفر است!

هزینه زندگی در سوئد در مقابل آلمان

سوئد چهارمین کشور گران قیمت اروپا برای زندگی است. اما این نکته که کارگران در سوئد از دستمزدهای نسبتاً بالایی برخوردار هستند و از سیستم مزایای اجتماعی خوبی بهره می‌برند، قابل توجه است.

هزینه زندگی در کانادا در مقابل آلمان

کانادا رتبه 14 در بین گران‌ترین کشورهای جهان را دارد و به طور متوسط هزینه زندگی در این کشور 29 درصد گران‌تر از آلمان است. همچنین هزینه زندگی برای یک نفر در کانادا 2024 دلار و در آلمان 1581 دلار استو در صورتی که در لیست بهترین کشورهای جهان برای زندگی آلمان در رتبه 12 و کانادا در سه رتبه پایین‌تر در رده 15 قرار دارد.

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

آلمان یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای دانشجویان بین‌الملل است. اگر شماهم می‌خواهید در آلمان ادامه تحصیل دهید باید در ابتدا هزینه‌ها را به صورت دقیق برآورد کنید. هزینه زندگی دانشجویی به دو بخش هزینه تحصیل و زندگی تقسیم می‌شود. در آلمان نگران هزینه تحصیل نباشید زیرا اکثر دانشگاه‌های دولتی آلمان  توسط دولت از لحاظ مالی تامین می‌شوند و تقریبا رایگان هستند. و هزینه‌ای حدود 150 الی 400 یورو که شما به عنوان شهریه پرداخت می‌کنید، صرف خدمات رفاهی و اداری شما می‌شود.

هزینه‌های زندگی شامل اسکان، غذا، پوشاک، فعالیت‌های تفریحی می‌شود. به طور متوسط یک دانشجو در آلمان حدودا 842 یورو در ماه هزینه دارد. در ادامه برای شما تعدادی از تخفیف‌های دانشجویی را نام برده‌ایم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید در هزینه‌های زندگی خود صرفه‌جویی کنید. در نظر داشته باشید که شما قبل از مهاجرت به آلمان باید تمکن مالی ارائه دهید و در طول تحصیل می‌توانید ماهیانه از تمکن مالیتان استفاده کنید. البته به طور کلی شما در کنار تحصیل اجازه کار پاره ‌وقت دارید، درآمد این کار به شما در مدیریت هزینه‌هایتان کمک می‌کند.

نکاتی برای پس انداز کردن پول در آلمان

همانطور که گفتیم، آلمان کشور گرانی نیست. اما همیشه گزینه‌ پس‌انداز کردن را در ذهن خود داشته‌باشید. برای اینکه بتوانید در آلمان پول پس‌انداز کنید باید نکاتی را مد نظر قرار دهید:

اشتراک آپارتمان یا خانه

اشتراک مسکن با دیگران بسیار به‌صرفه‌تر از اجاره آپارتمان است. پیدا کردن یک اتاق تک نفره در یک خانه یا آپارتمان می تواند باعث صرفه‌جویی صدها یورو در ماه شود.

خوابگاه دانشجویی

اگر قصد تحصیل در آلمان را دارید، تقریباً همیشه ارزا‌ترین محل اقامت، خوابگاه دانشجویی خواهد بود. اجاره دانشجویی حتی در برخی از شهرهای بزرگ کمتر از میانگین است و حدود 300 یورو در ماه است. اگر به دنبال اطلاعات بیشتر درباره‌ی هزینه‌های زندگی به عنوان یک دانشجوی بین المللی در آلمان هستید، مقاله هزینه‌های زندگی برای یک دانشجو در آلمان برای شما مفید خواهد بود.

تخفیف دانشجویی

دانش‌آموزان می‌توانند در انواع مکان‌ها از جمله رستوران‌ها، سینماها و فروشگاه‌های لباس از تخفیف‌های عالی برخوردار شوند. سعی کنید شناسه دانشجویی خود را همیشه همراه داشته‌ باشید تا بتوانید از مزایای آن استفاده کنید.

کارت سفر

دانش‌آموزان زیر 27 سال می‌توانند با خرید کارت BahnCard50 از تخفیف 50 درصدی در سفرهای ریلی و اتوبوس استفاده کنند. همچنین باید دانشگاهی را پیدا کنید که کارت سفر رایگان را به عنوان بخشی از هزینه ترم تحصیلی شما ارائه دهد . این کارت می‌تواند تا 100 یورو در ماه برای شما پس انداز کند. در مقاله‌ی هزینه‌های حمل و نقل در آلمان درباره مخارج رفت و آمد بیشتر بدانید.

سوپرمارکت های تخفیف دار

آلمان پیشتاز جهان در سوپرمارکت‌های تخفیف‌دار است؛ زیرا زادگاه سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای Lidl و Aldi بوده‌است. این محصولات محبوب را در همه جای کشور، هم در شهرهای بزرگ و هم در شهرهای کوچک می‌توانید پیدا کنید و از خرید کردن با یک عالمه تخفیف هیجان‌انگیز لذت ببرید.

لب کلام!

آلمان جزء کشورهای اقتصادی اروپا به شمار می‌رود و خوشبختانه زندگی در این کشور مقرون به صرفه است. اما در کنار این ویژگی‌های امیدوار کننده، سبک زندگی شما تاثیر بسیاری در کیفیت زندگی شما خواهد داشت. پس مدیریت هزینه‌ها از مسائلی است که باید به آن توجه کنید. ما در این مقاله تلاش کردیم نکاتی را بیان کنیم که در جهت مدیریت هزینه‌ها برای شما مفید باشد. اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید، می‌توانید روی کارشناسان و مشاوران لانر آوسبیلدونگ حساب کنید

با لانرآوسبیلدونگ زیر یکسال بیا آلمان...

فهرست مطالب

با لانرآوسبیلدونگ زیر یکسال بیا آلمان...

درخواست مشاوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *